fredag 17 mars 2017

Ha Pillutta dig !

För ca ett år sedan blev jag bara nog på min stationära dator hemma,  den var segare än skumtomtar,  så en eftermiddag så åkte jag i väg och handlade en ny.
Har funkat mycket bättre, men så hände något för några månader sedan,  den blev också seg och trög,  och det gör  mig fan tokig,  det ska bara fungera.
Då och då kommer det upp luckor på skärmen,  om en massa teknobabbel,  å jag orkar fan inte läsa eller sätta mig in i det,  vill inte lära mig,  så varje gång gastar jag på S.
Å hon kommer in som den mer vuxna i hushållet helt plötsligt.
- Ja mamma,   ja vad står det ?  Du måste läsa och kolla vad den vill att du ska göra,  kan vara en uppdatering bla bla bla... 
- Hörbarhet nolla !
- zzzz
Å så muttrar hon något innan hon kollar och fixar,   djupt tacksam.
Men så en kväll ville den inte alls,  och naturligtvis,  när tjejerna var över och vi skulle boka den årliga tjejresan ( ja vi tjejer i glada medel åldern)
Men allt ordnade sig,  med S dator som stand in.
Men min dator, min stationära,  jag trivs med en sådan,  trots att jag har en liten laptop i rosa som jag fick av Lasse,  har även hans laptop,  men det har jag inte orkat öppna ännu.
Den ligger i förrådet som en monument över det som var.
Så min dator, fick åka på SPA till syrrans sambo,  som är fena på just datorgrejor...  fick tillbaka den tom, och fixad,  jag hade tre olika virusprogram,  som härjade fritt,  mycket märkligt,  jag har då inte lagt in dem.
Hursom,  så var allt frid och fröjd...  tills  jag vevade igång den härom kvällen... 
D- internet ej tillgängligt !
J- Men vad fan !  
D- sätt in kabel,  den är urkopplad,  eller trasig !
J-  SSSSSSSSSSS   KOM
S- Men vad är det nu ?
J- det funkar inte,  har inget internet,  den säger att kabeln är trasig,  vilken jävla sladd,  har kollat alla,  alla sladdar är inne,  för jag vet ju,  att Pongo,  gojjan,  smakar på sladdarna ibland.
S- Men du har ju trådlöst internet !
Öööhhh  jaha,  vad fan betyder det ?
S tog över och kollade och scannade, å sökte fel,  men inget hjälpte,  den envisades med att hävda att kabeln var trasig... 
Så jag ringde syrran, som via hennes sambo,  J  guidade mig genom olika steg,  men inget funkade,  han bad mig ta ut Wifi förstärkaren, D-Link !
Och jag visste ju vad det var,  en liten mackapär stor som en treo tablett,  fast fyrkantig.
När jag drar ut den,  så får jag en del i handen medan själva chipet ramlar ut,  och höljet sitter kvar i datorn...  och hur jag än försökte mecka ihop det så fungerade det inte,  och chipet kändes lite böjd,  så den har nog fått sig en smäll.
Så det var ju bara att köpa en ny.
Och igår, spatserade jag in på en affär som säljer just sådant bla.
Säljaren jag möter,  är en man i kanske trettioårs fasen,  liten rund,  kaxigt ansikte.
Mannen- Hej vad kan jag hjälpa dig med ?
Jag tar upp mackapären ur jackfickan,  och visar honom.
J- Hej  jag behöver en sådan här !
Det är nu mimiken hos mannen ändras,   hela hans kropps språk andas,  äh nu ska jag förklara för tant så hon förstår.
M- äh vi säljer dem inte så där,  man måste köpa hela paketet !
Han småskrattar lite.
J- vad då hela paketet ?
M- Jaa man måste köpa hela USB minnet,  inte bara en del !!
Det är nu, som jag växer bergis hela tio centimeter,
J-äh men hallå, det här är en D-Link,  en WIFI förstärkare !!!
Sorry, jag har just dumförklarat dig,  my gadd, så skönt !!
Mannen börjar stamma och småskratta nervöst,.
M- jaha, ja ja ja är det det,  ja ja då bra, ja ja här......
Go känsla som höll i sig hel 7,3 meter fram till hyllan för dator tillbehör.
M- har du fiber ?
Crap !  -öh  jag vet inte !  Han frågade om något mer som jag inte minns vad,  - har ingen aning.
Så började han bladdra på om fiber eller inte,  att den här, är för fiber,  men du kan ju ta den här, för den jobbar även bakåt,  om man inte har fiber.... han kunde lika gärna fråga hur många meter det är till månen....
- Ja men då tar jag den som funkar för icke fiber och för !!
Fyra hundra jävla spänn !!
Nu hoppas jag att det är den här som är problemet.
annars vete tusan vad det kan vara....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar