måndag 15 augusti 2016

Min lilla båt

Så glad i min lilla båt,  hon är perfekt,  fast hon är lite stor också på något vis.
Och jag fixade det helt själv,  provkörde,  kollade oljan,  prutade på priset,  med hjälp körde vi hem den från Muskö.
Å jag är säker på att Lasse var med,  utanför fjäderholmarna är det 12 knop,   jag hade hemlängtan, så jag brakade på i kanske minst 19 knop,  när jag ser en ribbbåt längre fram,  som kommer mot oss,  så jag drar av,  min medpassagerare såg frågande ut,  ja det kan ju vara polisen..
- Nää  de har ingen ribb båt...
- joo det har de visst,  och mycket riktigt,  står POLIS på hela sidan....
Det var precis som Lasse knackade mig på axeln....  det är jag övertygad om.

Det känns jättebra,  lilla båten, som fått namnet M.M Rosé  ........
Å jag ska fylla den med rosa saker,  för jag kan det,  ja Cinderlilla hade också en del rosa saker ombord,  och Lasse sa aldrig ett pip om det.

Så nu i helgen,  inköptes en ny toalett,  som jag och S monterade in....  Ja S gjorde det mesta jobbet.
Vi be om lite muskelstyrka för att få slangarna på plats.
Nya lantärnor är inköpta,  även en ny gasolslang med ventil,  Å jag ser fram mot nästa vår att få slipa ner trät inne i båten så det blir snyggt,   en helt annan känsla än just måste tvånget.

Något jag måste ta tag i är elen i båten,  första helgen på klubbholmen,  så låg båten på batterierna,  ingen landström,   så på Lördag eftermiddagen,  gick kylen upp i temp,  så det kopplades in landström,  fick låna kabel av kära vänner.. BS..Å så lyckas jag med tömma ett helt kontorshus på folk under ett brandalarm, så släkte jag hela bryggan på el.... mitt under sommarpratet på P1.
Helt plötsligt kryllade med karlar med mätare i händerna, som rabblade något om en fas,  två fas....
Jag fick smeknamnet,  el marodören !
Det verkar som jordfelsbrytaren är något galet med,   en fyndig hjälpsam vän  BS  kopplade sig förbi brytaren Å så funkade det.  Har ju ingen aning om hur länge batterierna räcker,  alla barn i början.

Jag fick också åka och tanka på vägen till holmen,   kom in lite snett,  tycker reglaget är urkass,  ketchupreglage,  i med växeln,  å inget händer,  mer, mer mer... å så hoppar den till,  likadant med backväxeln.
Så det var bara att backa ut,  och göra om...  98 liter bensin.... 1600 jävla spänn...  det blir till att bryggsegla i mellan åt...
Gjorde en perfekt till läggning på holmen,  å så funkade inte ankarspelet....  greppar inte om tampen,  Å jag har ju fantastiska båtkamrater,  när jag hände över ankarspelet så kommer TM utroende i jollen,  och erbjöd sig att ro ut med ankaret...   bästa finaste båtklubbs kamrater man kan ha.
Antagligen är ankartampen för tunn, därför slirar det speciellt när tampen är torr.

Å tänk när det regnar,  och det inte läcker in i ruffen....  man är i himlen,  Cinderlillas fönster läckte alltid,  spelade ingen roll hur mycket vi tätade.
Sista helgen med Fjorden,  över midsommar,  fick jag gå upp 04 och täta rutan i akterruffen,  i seglarjacka och trosor,  slet jag isär en plastpåse, och med silverteip i högst hugg,  blev det bättre...  stod Lidl över hela akterruff fönstren...  men det fungerade.

Måste också fundera ut var gojjan ska sitta i den nya båten,  det är ju självklart att han ska med,  ingen pirat utan gojja på axeln.... någon som kan sy en rosa flytväst till en fågel ???

Flipper 700 / M.M Rosé

Jag gjorde min sämsta till läggning i hamnen,   så förhoppningsvis så kan jag pricka av den nu.
kom galet snett,  så är det ibland,  även gamla rävar i klubben fick försöka flera gånger innan de hamnade rätt mellan bommarna.
Att gå från hel axel med roder,  till aqua drev,  viss skillnad,  och med ketchup reglage...  en utmaning  kan man säga.

Pratade med min kära vän KS vid ca 14,30 tiden,  och sa att jag börjat kolla på båtar....  nu när jag bestämt mig för vilken sorts båt jag ville ha..
Hon höll på falla överbord,  när jag fyra timmar senare köpt båt

Å kanske jag inte är klok,  men det är så jag är,  impulsiv av bara fasiken,  har jag bestämt mig för något så är det full fart,  rakt in i kaklet.
Under alla år med L så kompliterade vi varann väldigt bra,  han lugn och sansad, lätt tråkig ibland,  å så jag...  som ett yrväder,  full med ideer.  Han höll i mig, och jag livade upp honom.... ja han muttrade ibland att jag satt honom i arbete när jag fått en ide.
Men saker blev gjorda...   kunde vakna en lördag morgon  med att nu ska vi måla om i hallen,  eller riva upp rabatten på framsidan,...
I bland kunde jag inte låta bli och säga högt
- Hur går det, ?  Martin Timell brukar göra det där på en timme typ...
Fick välja mina tillfällen....  hehe

Tänk om himlen hade besöks tid !

Å jag tror faktiskt att han skulle vara stolt över oss,  mig och våra flickor.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar