torsdag 22 december 2016

Allmänt babbel

Bråda dagar nu,  speciellt efter jobbet,  man far och flänger,  handlar lax,  och tusen andra grejer,  i min lilla kyl,  så plockas alla glasburkar ut, och ställs i en låda på ballkongen.
Finns inte en changs att allt får plats annars.


För tre år sedan förändrades våra liv radikalt, när min make och flickornas pappa dog.
Den julen flydde vi hem till syster,  en annorlunda men trevlig julafton,  drack skumpa och åt ris a la malta,  och åkte dyr taxi hem.
Sen flyttade jag till lägenhet,  det har jag inte ångrat en sekund.
Våra jular har alltid varit lugna och behagliga,  jag börjar alltid med köpa julklappar redan på sensommaren,  dels för sprida ut kostnaden,  och om jag endå går för just den grejen/saken kan jag ju lika bra handla den på engång.
Och så orkar jag inte trängas med alla andra när det blir December.
Baksidan är att jag gömmer presenterna så väl att till och med jag glömmer bort dem,  har hänt att mina barn fått julklapp i februari.
Denna jul kommer också bli lite annorlunda, nu är det inte bara jag och flickorna,  nu har vi svärsonen och lilla barnbarnet L
Förändringarnas tid är här.
Helt plötsligt måste jag dela mina käraste med svärsonens familj.
Och det är ju som det är,  helst skulle jag låsa in dem hos mig.
Även S min yngsta, som bor med mig, har lite svårt att ta det till sig, att uppesittarkvällen, och även julafton inte blir som den varit.
På julaftonen,  åker vi till Lasse,  tänder en jättemarchall och ställer en mugg med glögg,  precis som förra året.
Sen hem,  för skala potatis till jansson frestelse,  fika och tända ljusen lagom till Kalle jul på Tv,
Men det är ju för deppigt att det är EN dags ledigt på hela jul och nyårshelgen...  EN ynka dag.


I mitt tidigare inlägg, ( jag en hora ? )  om den galna människan i bilen framför.
Den händelsen ger fortfarande ringar på vattnet,  S stod och tittade ut i köksfönstret,  utanför står en vit jeep/suv,  jag frågade vad hon gjorde,  och hon nästan lite lättat säger att - å jag trodde det var arga kärringen som stod utanför.
Hon arga galna kvinnan,  skulle bara veta vilka konsekvenser hennes utbrott fått,  och kan inte låta bli att dock konstatera vilken förbild hon är för sina barn som var med.
Jag skulle aldrig kalla någon annan för jävla hora,  eller jävla horunge,  och framför allt inte framför mina barn, eller barnbarn.
"Om du inte sublimerar ditt språk så fördummas du "
ovan sitat taget ur filmen SOS Sällskapsresan.
ligger lite i den meningen att fundera över för den som behöver.


Vad mer,  jo det är då ett saligt bärande när det är jul, matkassar,  julmust,  gran... och appropå just gran,   i år bestämde jag mig för köpa en fakegran.
Har i flera år velat just köpa en plastgran,  men stött på massivt motstånd från flickorna,  som fått ombersörja omaket med att gå och köpa en riktig gran,  för jag vägrar lägga in den i bilen.
Och det värsta är alltid böket med att få ut den,  slutar alltid med att man får städa hela trappen i porten...  Men nu är det klart,  en stycket gran i kartong står i hallen hemma... äntligen.
Även kriget av julmusten vann jag,  eller det finns inget jag kan göra,   butikern säljer inte julmust i glasflaska längre,  för handteringen är för krävande.
Så nu blir det julmust på burk,  bättre än pet flaska i alla fall.
Kakorna är bakade,  knäcken färdig,  likaså chokladkolan, ikväll blir det uppestittar kväll med S i väntan på julskinkan.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar