torsdag 9 april 2015

Det här med bilar...

Det är ju inte min favorit att mecka med saker,  som motorn i båten eller i bilen,  jag kan ingenting om sådant,  min kundskap sträcker sig till att fylla på spolarvätska, och tanka... och köra in i den automatiska biltvätten... 
Så en morgon  poppar det upp ett meddelande i displayen.. Oljebyte om 12 dagar !!
-äh vaa !  bilen är typ ny !
Det kanske försvinner om jag väntar ett par dagar... äh Näää   Oljebyte om 9 dagar !!  
och så räknade den ner för varje dag !! Till dagen D eller till Timmen 0 !
OLJEBYTE NU !!!
OLJEBYTE NU !!!
OLJEBYTE NU !!!
Det var då ett jävla tjat !   så det var bara att ringa verkstaden där jag var och bytte däck i höstas...
Så i Tisdags var det dags för lilla AXA att få sommardäck och OLJEBYTE NU  fixat !
Så medans jag satt där och väntade,  terrade jag killen i kundtjänst med ett antal smarta frågor.. som
-äh den där låsmojjen till däcken ligger nog i bakluckan...  såg ju att mecken letade... där var jag på och fattade vad han letade efter...
-äh varför kollade han i tanklocket ?? 
- måste jag efterdra bultarna ?
- ska jag tänka på något speciellt nu när det är ny olja ?
Jag satt på en sådan där hög pall som man kan snurra på,  så mellan frågorna snurrade jag ett varv, och dinglade med benen... precis som ungar jag.. tills jag kom på att uppföra mig igen.


För är det något jag tagit fasta på efter allt... så är det  JAG KAN FAN GÖRA VAD JAG VILL... NÄR JAG VILL...  FÖR ATT JAG KAN !!!


Men det finns flera  !


In kommer en kvinna,  slänger sig ner i besöksstolen framför kundtjänst killen...  de pratar om hennes bil, och han frågar efter reg nr ?
- MBL 179
Äh nää den bilen finns i Husqvarna !
- aha... MBL 791
Äh nopp  den är i Malmö !
-Äh vaa !!   prova MBL 197
Bingo !!
så bokar de in hennes bil på service...  när hon utbrister
- Å ni måste byta vifftarna ?? så flaxar hon med bägge armarna..
Killen som antagligen varit med förr,  drog inte ens på smilbanden,  utan bara konstaterade att absolut så byter vi vifftarna !!
Han tänkte säkert ... wow 2 stycken på samma timme... 
You Go Girl !!  


Och i Måndags Annandag Påsk...  var jag nere vid båtvarvet och båten,  för visa upp för ett par som ville se den,  för ev köp..   väl där hoppade jag på några snälla båtmedlemmar med båtmotor frågor...
För att den gick ju varm när jag körde över den i höstas, om man ska mörka sådan info eller uppge fakta ?   Då en snäll och tålmodig man... frågar mig
 har du kollat oljan ?
- Äh jaa tror det !
Är oljan svart ?
- Jaaa !
eller är den grå ?
- Jaa !
Vill du att jag tar en titt ?
-JAAA Tack gärna och amen !!
Å så kom det sig att jag hade några supersnälla och hjälpsamma karlar i båten igen !!
Oljan var svart och välfylld !!  jorå så att... MEN vi hällde i .... ja inte vi kanske de hällde i 9 liter vatten i motorn ??   Och det kan vara det som var felet som gjorde att motorn gick varm... jag håller alla tummar och tår och ben i kors för att det var orsaken...
  Hallelulia !!  för hjälpsamma och fantastiska kamrater... och jag tror hela båtklubben hoppas på att båten snart blir såld !! 
Men det är inte så lätt.. när spekulanter frågar om saker som
watt, vett eller volt !  om hästkrafter och ´bränsle åtgång per distans,  om backslag och vajrar,  om logg, om ström och el, batterier och laddning... om knop, knoppar och knopar !!  tampar och vilken sorts ankare... osv.
svarar så gott jag kan,  herregud... det var ju  Lasse som förste Styrman och motoransvarig...  och teknikmästare,
  själv bar jag titel som Kapten !  Ankarspel '!!  Mat och dryckes ansvarig... bädd och städerska   och inte minst självklart kuttersmycke !!











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar