lördag 18 april 2015

Mera städning !

Hur skaffar man sig själv mer jobb, av städning...  jo man hittar en burk Coca-cola i kylen som legat längst bak mot väggen och fryst så pass att den svält upp som en ballong...
En klok person hade då ställt undan den,  eller kastat den direkt... men heter man Mari så öppnar man den....  japp !!   Så jefla klyftigt....  PANG !!  och jag har Coca-cola över hela mig nästan,  på kläderna, i håret....  och det rinner längs väggen,  på bänken.....  Då kommer jag på nästa briljanta idé...  jag har ju en sådan dära hand dusch i köket... väldigt praktiskt,  den tar jag och spolar av bänken och sköljer av väggen....  och torkar upp vattnet... klart !!  
sen in i duschen med mig själv....
Sen när jag är på väg hem från jobbet i går,  kom jag och tänka på burksprängningen.... äh undrar hur det ser ut under skåpen,  där kollade jag inte...hm
Sticker in huvudet och kollar läget.... Tänk er själva.... det var fan cola överallt,  på ljusrampen,  på listen,  undersidan av skåpet.... hur kan man missa det.... och av bara farten tar jag tag i duschen... äh det sitter liksom el uttag där med.... kanske inte så himla smart  att spola vatten där... 
Så klok och smart jag är .... host host !!    Men nu är det rent  !!   Kostade en använd disktrasa och en bruten nagel...

Då kom jag och tänka på mamma... hon körde allt i diskmaskinen...  koppar pannor som hon hade på väggen,  de blev inte vad de varit efter åt.... porslins burkar med trälock...ärvda efter mormor.. in i maskinen.... de locken passade inte något mer....  och inte heller fönster belysningen  klarade en timme i diskmaskinen... jo hon körde in lampor och sladdar hela tjotaballongen !!
Och diskade hon inte så tvättade hon.... farsans fin kostym... kostade 5000 kr att köpa en ny... för inte tala om alla lovikavantar när vi var små... de passade till syrrans dockor... men de var ju rena i alla fall...  eller när vi hittade julpyntet i källaren,  där i advents ljusstaken satt mossa, svampar, och ljus stumparna kvar... som vi skrattade... så typiskt lilla mamma.

Så mitt råd är...
diska inte  lampor, trälock och knivar mår inte så bra heller om ni vill ha dem vassa...
Tvätta inte...  kläder där rådet är kemtvätt... då kan det bli dyrt.
Och öppna inte saker som svält, fryst eller ser mystiskt ut... det medför mer städning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar