fredag 24 april 2015

På väg tillbaka

Jo tror det värsta är över nu... det var länge sedan jag var så här dålig... uj uj !
I onsdags var jag nere hos vårdcentralen,  fick träffa en Herr gubbe doktor !   Det tar ca 10 minuter att gå till centrum från mig,  där ligger också VC,  men jag orkade inte gå, så jag tog bilen,  gick så sakta allt för inte ta ut  den lilla energi och ork jag hade... 
Väl i väntrummet,  vi var 3 stycken varav en kvinna,  som satt och pratade i sin mobila telefon...  så högt att de i grann kommunen kunde höra...   jag mådde så illa,  och var så yr, och ynklig,  hade svårt att sitta still,  och mer irriterad blev jag på människan... och på vad igentligen,  att hon pratade högt ! Jag borde ju inte ens höra henne,....  någon stoppat bomull i dem...
Till slut,  var det min tur,  har man någonsin kommit in i den tid som varit bokad... nää !
Han kollade i halsen,  tog tempen,  inga prover behövdes.... Du har halsfluss och  hög feber !! 
No shit Sherlock !!    Varför tror du jag ringde om en tid ?     - Ta Alvedon för febern,  och drick mycket....   Orkade inte tala om att jag redan var inne på min tredje Treo redan..
Vaggade ner till Apoteket....  Å jag säger det igen...  vad är det med de som jobbar där ??   Jag fattar det inte... är som att stiga in i en annan värld !
Har jobbat med service yrken hela mitt arbetsliv....  Lektion 1 A   kunden !!  Gästen !!  är det något som människor blir irriterade över så är att stå i kö !   Och på apoteket,  där står det en och annan som jag som mår skit och måste hålla sig i disken för inte tuppa av.... 
I min värld..  Jobba bort kön,  sen plocka varor,  eller vad man nu gör...   DET existerar INTE  på apoteket....  Å vem står framme vid disken och diskuterar....  Kvinnan från väntrummet... hon pratar lika högt på apoteket,  jag masar mig fram mot kassan där en kille står och torkar en hylla.
- Har ni bara en Kassa vid recepten ???  
- Ja just nu !!
Äh  daaa   det ser väl jag med för fan.... som mamma hade sagt  dönicke !!  I en sådan stund,  om det hade varit i en film... hade jag hoppat jämnfota över disken och tagit tag i kragen på killen och vest  
- Nu fixar du fram vad jag behöver ditt lilla kryp  så saliven yrt !!  och släpat dit honom i skjortkragen, som Arnold  i Terminator  !! 
Men någonstans i den lilla lokalen,  på apoteket,  söder om staden... bar min desperata  ljuva lilla stämma över putsade hyllor,  och frontade pillerburkar....  så dök det upp en människa till i vit rock minsann... Hallelulia  !!
Å så blev det min tur.... upp med körkort,  mumlade fram att ett recept fanns på pencellin...
- Nu har läkaren skrivit att du ska ha Kåvepenin.....  kan jag ......
Innan hon ens pratat klart...  - Ja byt,  går bra... 
Och jag kände mig som världens otrevligaste kund...  jag skulle inte gilla att ha mig själv som kund just nu... urch och fy. 
Men till mitt lilla försvar är... att blicken är matt,  kinderna är röda av feber,  och det sitter en tennisboll i halsen...och den sista orken rinner längs med ryggen.
Försöker mig på ett leende när jag får påsen... Tackar.... har bara ett mål .... Bilen !
På vägen ut,  hör jag en kund hojta   - Finns det ingen i kassan här ??
Det är inte bara jag !! 
Droppar allt innanför dörren, skor,  jacka plånbok,  kofta.... totalt färdig,
Allt jag planerat denna vecka har gått i stöpet...  blir det någonsin som man har tänkt sig.
Undrar om man ska söka jobb på Apoteket...  verkar ju vara en stressfri och soft arbetsplats !!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar