måndag 16 november 2015

Följa sin dröm

För länge länge sedan, ville jag bli skådespelerska !
Jag var med i de flesta teateruppsättningar i skolan,  och gick på vår teater efter skolan.
Där fick man lära sig små enkla saker om just skådespel,  inget avancerat, men vi fick tänka på hur man bär en tung kasse, utan att ens hålla något i handen.
Visa med kroppen hur man kände i olika tillstånd,  som ledsen, glad, sur, nyfiken, trött,  arg osv.
I skolans uppsättningar fick vi spela upp teater för de lägre klasserna,  föräldrar och lärare.
Fantastisk roligt !

Jag följde inte min dröm !

Än idag,  när jag är på teater så tänker jag på vilket fantastiskt jobb de har,  få göra det som de älskar.
På kort tid har jag varit på  Pricilla, Cabaret och Förklädet.....  alla är musikaler.
Tänk att få leva ut och vara någon helt annan i ett par timmar,  och framför allt kunna roa andra,  och till på köpet få betalt för det.
I skolan fick jag höra att jag absolut inte kunde sjunga,  att det var bättre jag var tyst och bara mimade i luciatåget,   och jag var alltid med på alla luciatåg....  var också Lucia ett år för hela skolan,  men då slapp jag sjunga...  till min skolkamrats lättnad säkert.
Det satte sina spår,  tog många år innan jag vågade sjunga en snapsvisa offentligt,  gör det hellre än bra,  men nu vågar jag,  ja i alla fall en snapsvisa,  några rader som går fort, och där åhörarna ser fram  mot snapsen de straxt skall få döva öronen med.
Å jag tycker om att sjunga,  men bara när jag är ensam,  när ingen hör,  så ingen får ont i öronen.
Men tänk att få uttrycka sig i skådespelet,  stå på en scen och få leva ut.,  höra skratten och applåderna..
Jag älskar att få människor att skratta,  det gör mig gott.

Jag och Lasse såg Phantom of the Opera, med Peter Jöback i New York,   den musikalen tar andan ur en,  så vacker musik.  Jag såg också Mamma Mia i Washington D.C  en fantastik musikal där man kunde alla låtarna,  god energi och god känsla.
Prisilla ökens drottning,  en gay musikal med fantastiska låtar och härligt skådespel,   likaså Grease, miss saigon,  west side story. m.m

Jag följde inte min dröm !

I lördags var jag med mina barn och såg det påstukna förklädet,  på Göta Lejon.  Å jag satt där och tänkte att det där hade jag kanske varit om jag följt planen som ung.
Vilket fantastiskt jobb de har.  det måste vara underbart att få roa och glädja människor.

I mitt nästa liv ska jag bli skådespelerska !!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar