fredag 4 december 2015

Mat och Dryck

Äta bör man, annars dör man,  och äter gör man,  och en då dör man....
Och ärligt talat i ensamheten,  hur kul är det,  att äta ensam.
Och ännu roligare hur är det att laga mat för en ?
För flera år sedan myntade jag uttrycket på facebook när det blev Fredagsmys .... POFF  !
Champagne korken som poffade ur plaskan...
Det var ett tag sedan !
Jo jag kan ta ett glas vin i min ensamhet,  det händer,   för jag tycker det är gott...   och ibland orkar jag inte öppna en hel flarra,  utan då pinar jag i mig något sliskigt hallon och lakris sprit  som smakar hockeypulver,   å det är bara för att bli av med det....  tar sin plats i kylen.
Har jag betalat för den,  burit hem den,  så ska jag fan dricka upp den.
Å maten då.... i kväll tuggade jag i mig biten pizza jag inte orkade i går...  verkligen inte så gott,  men den mättar.  
Lagar väl mest mat på helgen,  och äter resterna i veckan efter,  för laga mat för en person det går inte,  vissa måltider äter jag direkt ur kastrullen.
Har väl aldrig ätit så mycket mat på burk,  som den här sista åren,   vita bönor i tomatsås,  gulasch soppa,  fiskbullar i hummer sås.
Eller så blir det någon macka. som förra veckan när jag åkte på ett ordentligt migrän anfall som inte släppte mitt i natten....  och då kom hungern,  så halv tre satt jag på sängkanten och åt en skinkmacka på vörtbröd och senap....  jeflar så god den var...  och det är ju bara jag som får slåss med smulorna i sängen sen....  den enda jag kan gnälla på är ju mig själv.
Vill jag äta ostbågar mitt i natten så gör jag det !!    Nja hon var typ 23  men bara för att jag kan.
Och bara för att jag gör som jag vill.... är det förjävla tråkigt att äta ensam.
När vänjer man sig ?
Helt plötsligt räcker 600g  falukorv i en evighet,  en limpa forever och mjölken är aldrig uppdrucken före bäst före datumet.
Det blir frukost och middag i soffan framför TVn...  ibland får papegojan Pongo vara med,  då har jag någon som upprepar  - SMAKA  minst 100 gånger innan jag brett första mackan,  tålamod är en bristvara hos honom...  å då och då får jag även ett  - TACK TACK och ett - VA GOTT !
Men ibland kostar det.... som i kväll,  då han tog en tugga på advents ljusstaken s ena glödlampa.
Såg mäkta förvånad ut när det Poffade till....  och jag gormar Pongo ....  och han svarar - Va ere !!
Lite svinn får man väl räkna med... tydligen.

Nää nu ska jag hämta ett glas hockeypulver....  har jag fest eller `?


2 kommentarer:

  1. Havregrynsgröt med russin och till det ett glas rött. Det är helt ok och har räddat många "ensamätarkvällar" .Jag och katten äter framför tv:n. När vänjer man sig? Sorgen och saknaden har blivit lättare men det är inte roligare att äta ensam, man saknar... Ingela

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ingela Tack för din kommentar... precis den lättar, men lika trist.. må väl och må så gott det bara går.. kram

      Radera