måndag 17 oktober 2016

Telefonförsäljare

Jag jobbar med telefonförsäljning,   och det innebär inte bara att få kunden att köpa så mycket som möjligt vid ett tillfälle,  ett samtal,  är kundvård, service och möte mellan köpare och säljare,  alla vill ha en nöjd och glad kund,  som kommer tillbaka....  men man kan inte göra alla nöjda, ibland är kraven för höga, och ibland ligger inte besluten i egna händer.
Jag har jobbat med kundservice,  försäljning och kundvård i hela mitt arbetsliv på något sätt.

I kväll ringde en försäljare till mig.
Och jag har alltid med mig att det är ofta unga människor som sitter bakom de här samtalen, så jag är alltid så trevlig jag kan med att säga nej tack,  jag är inte intresserad.

Men ibland är sista droppen innan det rinner över, inte så många.

-Hej jag heter xxx,  och jag ringer från Stadsmissionen !  Stör jag ?
- Hej,  ja faktiskt
- Men då ska jag fatta mig kort !
Vill tacka dig för dina bidrag du gett till stadsmissionen.... bla bla    i flera minuter pratar hon på att behovet är stort,  och det behövs mer pengar...  osv  minut efter minut,  jag försöker avbryta att be henne ringa en annan dag,  men det lyssnar hon överhuvudtaget inte på,  utan maler vidare...
- så vi vill gärna att du blir en månadsgivare !
Här har jag tappat tålamodet,  och kort säger  jag att Nej, det vill jag inte...
Och det här handlar inte om att sätta henne eller någon annan på plats.
Jag vill inte bli månadsgivare för orsaker som är bara mina.
-Men varför inte,  det är ju stort behov ?
Jag talar om lugnt och glasklart att jag ger bidrag när jag kan...   Då avbryter hon mig, med att höja rösten och men det gäller ju inte sådana stora summor
Då brinner säkringen...
- Du...  jag ger när jag kan,  och jag har sagt nej till ditt förslag mer än tre gånger...  tack för ditt samtal och lägger på luren...

Jag stödjer flera insamlingar,  jag ger allt jag rensat ut till stadsmissionens butiker,  nästan alla kläder efter Lasse gick till myrorna,  köper alltid rosa bandet, och rosa bandet varor,  köper filmer, böcker och glas m..m på stadsmissionen,
Jag skickar in en slant till stadsmissionen varje jul,...  m.m
jag ger när jag kan,  vissa månader är det mer räkningar,  och efter ha varit arbetslös i ett halvår,  tog en bra tugga av mina besparingar...
så ingen ska ge mig dåligt samvete för att jag inte vill vara en månadsgivare.

En bra säljare lyssnar....  lyssnar av läget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar