söndag 10 maj 2015

Båt Båt Båt

Då var det dags för att ta ett kraft tag om båten...  Det är inte så mycket jag kan göra än,  städa, torka och putsa och vaxa...  Men jag har ju fantastiska båtkompisar som tag god hand om både mig och båten...  
En kom fram igår...  han som kollade oljestickan och vattnet  -  Jag kryper ner i båten senare och skruvar fast slangen...   Så himla snällt !!   Han sa nog vad eller vilken slang det var, men det passerade rakt igenom skallen på mig...  så länge han vet så är jag trygg.
Sen har jag mina kära kära  KS och BS...  vad skulle jag göra utan dem ?
Fick lite huvudvärk,  så jag bestämde för att gå till futten,  och handla vatten,  för ta en tablett...  halv vägs möter jag KS,  då har jag kommit på att jag inte har en sekin med mig,  inte en enda krona eller sedel fanns i min plånka...  verkligen jättebra,  så KS gav mig en peng som lån... 
Travade väg,  till futten som nu mer ligger i Rosa villan...  som för övrigt är typ grå eller mintgrön... absolut inte rosa...  ??   På väg tillbaka till båten,  har någon tomte stängt och låst grinden ??
Å naturligtvis ligger mina nycklar i bilen som står på andra sidan grinden...  Amen blir man någe trött på sig själv eller...  som tur var, hade jag telefon med mig.
-  Hej KS   än har du lust och komma låsa upp grinden ??
Står där med famnen full med burkar och skäms,  när BS kommer och släpper in mig igen..
Vad skulle jag göra utan vänner...  å speciellt  familjen S    Älskar dem !!  Och BS var så himla rar och frågade om hur fläktremmarna såg ut ??  Äh hallå,   de ser nog bra ut, för jag har inte sett dem !!  Men efter att BS klättrat in och lyft på motordurken,  och så kollade VI in fläktremmen,  jag var där och hjälpte till...  jo jag slog på ficklampan på telefon,  så det var jag som gjorde att VI såg remmen... joråsåatt !! 
Fem minuter senare kom C,  då var minsann grinden uppställd igen... 
Vi drar av pressen och viker ihop den snyggt och prydligt,  klättrar upp i båten,  med en hink vatten,  och börjar röja,  hann torka en hylla när KS ringer och frågar om vi ska med och äta korv  ??
Och det ville vi ju,  för någon hade ju inte ens ätit frukost ( C ) ... så det var bara att klättra ner igen.
Man kan säga att vi började med att fika...  Men det är viktigt det med !!¨
Men sen tusan vilken fart vi fick,   det städades  och torkades,  i båten har vi en sådan dära våt och torr dammsugare...  asbra,  för det låg vatten i båten, på sina ställen,  så det var bara att suga upp,  det vattnet luktade ju inte hallontårta direkt... urk !    och sen fortsätta i nästa skåp eller matta... 
Alla dynor,  alla små och stora utrymmen gicks i genom...
Och hur mycket jag än älskade Lasse så var han totalt hopplös på det där med hålla ordning...  utrymmet på enkelbädden i akterruffen,   höll fan på spader,   där låg ett vimmel av "bra och ha grejor"....  Det var slangar,  någon ny pump,  en gammal pump,  en bit av en press,  en lampa,  en grill,  en kartong som var tom,  å så en massa grejer som jag inte ens vet vad det är... och 520 stycken buntband,  sprida över allt....  slog igen facket,  med tanken att    äh orkar inte,,  får ta med en påse och lägga allt i,  och sen fråga någon vad som ska sparas...
Hemma har jag en hel byrå full med sladdar,  och jag har ingen aning om vad de kan tillhöra,  men jag vågar ju inte kasta dem,  för då minsann kommer jag behöva någon sådan special sladd !
C fick hjälp med vattenslangen av båtgrannen... så  vi kunde även spola av henne det värsta smutsen...
Och man är ju så himla smidig av sig,  låg på mage och skrubbade skarndäcket och där jag kom åt med borsten.....   välkommen i klubben 
 Knubbsäl, punkt se !!

Jag hoppas så på att snart få båten såld !!   Och kanske köper jag och tjejerna en ny och mindre båt,  som vi kan fortsätta att ha båtliv,   en mindre och en båt som inte är fylld med det som varit.
Å vem vet,  då kanske jag får användning av alla bra att ha grejor !
Det enda som oroar mig nu,  är varför motorn gick varm,  jag hoppas och ber att det var för lite vatten i det slutna systemet,   anar inte vad jag lär mig....    att inpellern  är hel och okej,  att det slutna kylsystemet inte läcker,  att topplocket inte är ohelt ??   eller vad det nu bli när det går sönder..
Att packningar, pumpar, remmar,  backslag,  roder, och en tusen andra tekniska prylar är hela...

Mannen som var och tittade på båten i Onsdags,  frågade om jag ingick i priset som kapten ?? 
Han fick till svar att det hade han absolut inte råd med !! 
Han hade massor med frågor om båten,  och motorn,  vilket alla har, naturligtvis..   jag drog till med att han måste nog byta tändstiften...  !!   Men enligt honom så har motorn i båten inga tändstift alls !!
Vad svarar man på det.... Aha aj då !   så tokigt !!  
Håll en tumme för att det finns någon där ute som vill ha just vår båt,  snart !!

Puss på pannan !!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar