söndag 24 maj 2015

Intensiv Helg !

I fredags,  sjösatte jag båten....  som ännu inte är såld,  jag älskar denna båt,  och om hon inte var fylld med minnen av våra somrar och semestrar med Lasse,  så skulle jag kunna ha henne kvar.
Även där måste jag starta om,  för båtlivet vill jag ha kvar,   det kändes väl så starkt efter Lördagens lilla fest i hamnen... med kära kära båtvänner.
Så efter jobbet drog jag iväg till varvet,  för att göra det sista på båten,  hänga ut fendrar ( sådana dära putt i från korvar )  tampar ( rep)  putsade rutor,  och for runt... mitt val att olja in badbryggan med teakolja,  med trassel var INTE ett smart drag... bor en halv ryamatta där nu...
Så var det Cinderlillas tur,  hon heter så.... vår älskade båt...  hon bockades av,  och ställdes på vagn,  hon låg snett, men det gick så bra en då....  på slipvagnen,  och ner i vattnet.
Så var det då dags att starta motorn...  och med höstens mardröms motorbåts trubbel färskt i minnet,  bad jag till högre makt,  att den hjälpen jag fått,  med vatten,  olja och slangar hit och dit,  och klämmor,  muttrar.... när jag tittar ner på motorn,  så förstår jag lika mycket som om någon slängde fram en bok på kinesiska typ...  De nada !!
Så vred min medhjälpare på nyckeln,  ja först måste man förvärma ??   Någon förklarade att det är som små stickor som blir varma, liksom glöder,  då blir motorn glad ??   jaha !
Blev tyvärr inte klokare,,  men jag fattar liksom typ.... lite 
Så vrider man lite till på nyckeln,  och så hörde man hur den liksom gnydde,  om en motor nu kan det,  men typ,  gnydde, gnällde..... ville inte riktigt.... så började han om.... vrid, glödde,  och medans man "värmer"  så tjuter det som fan.... vad det nu ska vara bra för,  och ingen vet hur länge man ska "värma"...  för jag har kollat runt..... - tja en stund,  var det tipset som gavs...
Så nu värmde vi lite till och så vrid.... gnydd, gnäll... lite mer gnäll... Å så satan så brummade hon igång...  Men fatta den lyckan !!  
Inga 3 paket startkablar eller startbox....  Nej fan.... brum brum !!
Å eftersom jag är KAPTEN !!    så var min medhjälpare Styrman !!   
Han gjorde ett strålande jobb,  Det är inte som att köra olika bilar, som med båtar,  det är de som har drev och min båt har rak axel och roder....  som en stor platt skyffel under båten... typ  och alla båtar uppför sig olika,  så det är inte alltid så lätt, med väder och vind, och strömmar ,  allt påverkar och efter som  jag alltid måste ta bilen från varvet till hamnen för att möta upp,  och eftersom jag ALLTID nästan kör fel,  drog jag på....  har zero lokalsinne... är ju fantastiskt att jag hittar till jobbet var dag...
Och då motortemperaturen steg över mer än lovligt i höstas och något som hängt över mig sedan dess,  så sa jag till att testa henne... dra på,  kolla  !!
Tog en stund innan de kom glidande i kanalen.... så fint... och hon kom själv... och inte på släp, utan för egen maskin...
Och de hade fått upp henne i 18 hallelulia knop !!   det är tydligen bara då loggen fungerar ( logg = hastighetsmätare grej )   och temperturen på motorn låg precis där den skulle...
Men Hajja .... det var som att vinna på lotto !!   Så jefla glad och lättad !!
 
TUSEN TACK ALLA FANTASTISKA KARLAR SOM BEMÖDAT SIG !!  I love you !!

Nu ska jag försöka lista ut varför det är vatten där propeller stången går...  på insidan... eller så limmar jag igen durken (golvplankan) och låssas som ingenting...

När väl båten var tryggt förlagd,  körde jag hemåt.... och precis när jag går in i Söderledstunneln,  kom jag på att min grundskole klass 9 b  hade AW ( dricka öl efter jobb,)   en hastig titt på tiden,  vred jag om ratten, och kastade mig in ¨på söder...  Å visst var de kvar,  så jag fick en stund med alla roliga som jag växte upp med... och vi har alltid hejdlöst roligt.....   landade hemma efter midnatt någongång... blev en lång dag...    Men vad gör det... var i lyckorus...

Sen var jag nere vid hamnen på födelsedags firande,  och de hade ordnat så himla fint,  med mat och dryck....  sen såg vi på ESC  ( Melodifestivals  tävling de luxe )   De grande finale !   
Det stod mellan Sverige och Ryssland.....  Å  Asså .... vi torskade mot Ryssarna i Hockey VM... aldrig i helvete,  att de skulle klå oss i detta också...  VI FUCKING VANN.... !! hela tjotaballongen... fan bra jobbat Måns !!    Det första jag kom o tänka på när jag vaknade i morse var.... HA !!
 vi vann !!  
Var väl omhändertagen,  fick sova i en jättefin båt,  då ägarna sussade i sin husbil i stället och min båt är tömd på allt...   Det var nog nära på 2 år sedan jag satt i vår sommarhamn i båtklubben... och det slog mig att jag saknat även det,   saker man liksom glömt bort,  som man gillade att göra.
Jag som inte trodde jag skulle överleva efter Lasse lämnade oss,  jag trodde verkligen inte det,  men det gjorde jag,  och vissa dagar känner jag livet i mig,  precis som Astrid Lindgrens Madicken gjorde en solig sommarmorgon !!

Idag känner jag livet i mig !! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar