måndag 17 februari 2014

Jag ger fan upp snart.

Varför blir jag förvånad, att det kommer att skita sig totalt, jag borde ha lärt mig  att allt går åt helvete, vad det är rör sig om.
Visning 2 ikväll, hastar hem, sveper runt torkar av en gång till, tänder en miljard ljus, och så ska det brinna i kamin, och det vill inte, går säkert flera dl av tändvätska, papper och en hel del förbannelser över kall ved, eller vad det nu beror på.... jag kör med öppna spjäll allt för det ska brinna som fan.
Mäklaren är försenad, han skulle vara på plats en kvart innan, det står bilar utanför med spekulanter, men ingen mäklare, när det var 6 minuter kvar ringde jag och frågade var han var....

De kom en del bilar, en del som  var här igår, kom igen.....skönt att det är över, är känslan när vi kommer hem igen, mäklaren är kvar... och det han nu säger får mig att tappa all energi.
Han visar upp foldern på huset, det som han ger till dem som kommer, och på mark kartan, går tomtgränsen genom vårat hus ?
Han tittar på mig och säger
- De har på pekat att taket bognar,  och en annan sak, och det här är viktigast för hela affären....
- Enligt lantmäteriet så går tomtgränsen genom vardagsrummet som är tillbyggt 1971, och jag får inte fram några uppgifter på det, för jag har inte fått tag i någon på Haninge kommun som kan svara på det...
Det drar en iskall vind rakt igenom kroppen min, jag får svårt att andas, men håller god min, letar fram pärmen som det står hus på, där Lasse samlat en massa papper....
jag bläddrar, letar, ber att det ska finnas någon jävla papper som hävdar motsatsen...
Och vi hittar något som ser ut som mark karta, där tomten är utritad, där finns stämplar, och datum....
Jag lastar över alla papper på mäklaren.... han går, med orden, jag ska försöka få tag i någon på kommunen i morgon..

Jag släcker, blåser ut ljusen, vandrar genom rummen, allt jag känner är tomhet, uppgivenhet, tänk om jag tvingas bo kvar, här mot min vilja, i värdens ende, i byhåla, med dessa grannar....

Häller upp en whiskey, Macallan, singel Malt, Lasses favorit, skiter i att det är måndag, bryr mig inte...
Varför kollade inte mäklaren upp detta innan visningen, det är väl ganska självklart att de som kommer frågar om tomtgränsen går rakt i genom huset, om de måste riva hela vardagsrummet och garaget för det inte finns ett bygglov...
Är det inte hans jobb att ha alla papper på objektet, foldern som jag fick se idag för första gången, är det inte hans jobb att ta reda på, kunna svara på alla frågor om hus, grund, tomtgräns och fan allt.
Jag har i månader förberätt mig för´det här, kastat ofantligt mycket grejer, möbler, städat i timmar,
för främlingar som kom för att dissa, och en mäklare som inget vet.
Jag ger fan upp

1 kommentar:

  1. Det var en klantig mäklare ! Hoppas du kunde njuta av din whisky och att mäklaren kan fixa fram infomationen ! Kommer säkert gå bra .... Kram Annie

    SvaraRadera