söndag 18 oktober 2015

Glykol till båtmotorn

Jag har ju så fantastiska båtkamrater som hjälper mig med båten, när jag behöver....
ÄR DJUPT TACKSAM !!!
Förra året skulle jag köpa glykol till båtmotorn för konservering för vintern så den inte fryser sönder det lilla livet.
Steppade in på en prylaffär för motorer och sådant,  med gott självförtroende...
Hur svårt kan det vara att köpa några dunkar med glykol liksom....  men självklart så finns det flera färger än en !!!
Det finns blå och grön !   Varför det vet visst ingen,  för det spelar tydligen ingen roll vilken färg man tar.... så varför finns det då blå och grön.....  ska kräva rosa färg nästa gång !!  Basta !!

Så denna gång kunde ju ingenting liksom gå fel,  jag har ju stenkoll på blå eller grön...
Glider in på samma tillbehörs butik .....  med gott självförtroende.

Bakom disken står en kille mellan 20 - 30 år typ en sådan där långhårig lite finnig med byxorna vid knävecken typ.  
- Tjena  ( tänkte lägga till grabben. men lät bli )
Du jag behöver glykol,  så där 8 liter,  jag ska konservera båtmotorn serrö !!

Å varför talar jag om vad jag ska göra,  det skiter ju han bakom disken i högaktningsfullt,
Lagom kaxig,  superkoll på läget,  när han lägger frågan om vilken färg,  ska jag drämma till med blå
Han säger artigt att glykol har vi här nere,  och går mot hyllan,  jag hänger på...

-  Vill du ha koncentrerad eller färdigblandad ???
Jag svarar - Blå
Samtidigt som han glor på mig och jag fattar vad han sagt
- Vaaa ????
- Ja det finns koncentrerad som du blandar ut med vatten själv,  eller färdigblandad,  det är billigare med koncentrerad, och den håller kylan ner till minus 38 grader så det brukar räcka !!
Men vad fan hände med blå eller grön...  jefla skitunge !
- hehe   ähhh   jag tar två dunkar av den koncentrerade då !!

Ger mig tusan på att nästa år,  har det kommit ännu något nytt,  typ gryning eller o slät glykol,  eller stark eller mild,  plastpåse eller dunk,  lång eller kort !

Men nu är hon konserverad och omhändertagen av expertis !!

Tusen och åter tusen tack  TM !!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar