onsdag 21 oktober 2015

Jobba i butik

Det var ju ett antal år sedan jag stod bakom deli disken på Ica...   Och som man har glömt... på gott och ont.
Och speciellt hur människor är och för sig...

Äldre man -  jag vill ha grillade revbensspjäll,  men kan jag äta dem på fredag ?
Jag - Ja det går bra,  kyl ner dem,  när du kommer hem,  håller sig utmärkt i kylen tills på Fredag.
Hur mycket vill du ha ?
Äldre man -  Men hur ska jag veta det `?
Det ska räcka till två !!
Jag -  Ja du vet ju hur mycket ni brukar äta kanske ?
Äldre man -  äh det kan jag ju inte,   du får ta så vi bli mätta !
Jag - Ja svårt för mig att veta hur mycket eller lite  ni behöver,  beror lite på vad ni har för tillbehör till "   å så ler jag, men tänker gubbe !!
Äldre man -  ja men ta den där biten där då, mannen pekar ut en bit,  som jag tar upp och stoppar i en grillpåse,
Äldre man -  ja ja om det inte räcker kommer jag tillbaka och skäller på dig !!
Jag -   Ja gör det du ! Å så ler jag ännu lite bredare och tänker  skit gubbe !!

Kvinna - Jag har reserverat 3 stycken hummer !!
Jag letar igenom hela fisk kylen,  efter hennes reserverade hummers...  utan gott resultat.
Jag - Nej det finns inga undanlagda,  men det finns hummer,   samtidigt som jag pratar plockar jag ner 3 hummer i en plastpåse.
Kvinnan - Nää  jag vill välja själv !
Hon pratar otydligt så jag säger förlåt,  och hon upprepar,  var på jag plockar tillbaka humrarna i disken..... Kvinnan ålar sig i mellan och hänger sig över glas rutan och  petar nästan på den hummer som fallit henne i smaken.
Jag - Ursäkta men du får inte stå innan för,  och absolut inte peta på skaldjuren,   och jag säger det med vänlig ton, men bestämt.
Kvinnan fnyser och  pekar vidare utanför glaset.... plockar upp de hon valt,  och så sätter sig fan själv på axeln,  och  jag mumlar lagom högt
- Ja det var exakt de humrar jag först tog !!
Förpackar dem väl,  med extra påse,  brunt papper, snyggt och prydligt..
Kvinnan   -   Jag vill ha en påse utan på,  ska det vara svårt.
Hon får sin påse,  å jag  ler och tänker   hoppas du sätter ett hummer ben  på tvären.
Jag -  var det bra så `?
Kvinnan - NEJ  jag vill ha 2 till  faktiskt !!
Hon fick sina två till,  som hon själv fick peka ut,  med påse inne och utan på papperspaketet,  och människan kan inte ens säga Tack.

Butiken är ombyggd,  och utökad till nästan dubbel area,  det är luftigt och fint, nytt och fint... stora ytor mellan hyllor som är låga,  trivsamt.
Hur kan det då vara mitt fel att kunden inte hittar i butiken,   flera av oss i personalen fått skällning för att det inte hittar rätt hylla, direkt,  jag skulle aldrig uppföra mig på detta dåliga sätt.
Kassa personalen får utstå en hel del skäll,  och sura,  arga  kunder...   det är inte deras fel heller.

Man får fokuserar på de som förgyller dagen !
De som verkligen är tacksamma för hjälp de fått,   de som ler tillbaka,  de trevliga,  goa och underbara människor för de finns ibland får man leta lite efter dem,  och ibland får man själv stanna upp och tänka till,  är jag kunden som någon annan vill möta !

Men jag tror att alla skulle behöva ta ett andetag och fundera på hur man uppför sig,  så även jag !!



4 kommentarer:

  1. Hej Mari !
    Blir du arbetslös igen så satsa på författarskap ! Du skriver så bra, snärtigt och med humor. Dina tragiska erfarenheter beskriver du också så rakt,naket och öppet. Gör en bok av din blogg, du är jätteduktig på att uttrycka dej !
    Vänligen Margot Loberg, värmländska som vinterbor på Gran Canaria.

    SvaraRadera
  2. Hej Margot Stort Tack för dina fina ord, ja det vore ju roligt, om jag nu hur man går till väga, å tack för du följer mig. stor kram !! P.S hälsa solen !!

    SvaraRadera
  3. Fortsätt bara skriv, kontakta sen olika - tyvärr- ovilliga bokförlag.... men ge dej inte ! Kram fr. Margot ii regnblandat solsken !

    SvaraRadera
  4. Tack för du svarade.... hm något att verkligen fundera över... må gott och väl Margot ! kram Mari

    SvaraRadera