lördag 8 november 2014

När ingen ser

Vad gör du när ingen ser ?
Jag sjunger,   kan absolut inte sjunga,  men när jag är ensam,  så gör jag det gärna,  ofta i bilen,  för full hals.... I huset så hade vi en högtalare i badrummet,  och en i köket,  och sedan i vårat så kallade allrum,  de var seriekopplade,  så det var musik där man var mest.
Att sjunga i duschen,  gjorde jag också,  och så dansar jag.
När jag lagar mat,  på med musiken,  så blir det en piruett vid spisen,  sträcker händerna mot himlen,  låter kroppen känna musiken,  ett steg åt sidan,  två tillbaka,  en snurr.
Men bara när ingen ser....  det kan också hända när jag har kära vänner över,  fast då mer nedtonat läge.
Har inte riktigt kommit i gång med att bjuda över på middag än,  det har varit andra saker som tagit min tid...  men viljan finns.
Många gånger,  ute,  på en klippa i skärgården,  eller på båtklubbens holme,  eller på en gångväg på väg någonstans,  kan jag stanna upp...  luta huvudet bakåt,  upp mot himlen,  sträcka ut armarna rakt ut,  snurra sakta runt... bara för känna vinden i håret,  regnet mot huden,  doften från vattnet,  känna livet i mig.....  Jag är här !!
Och kanske ser alla de som jag saknar så förtvivlat mycket,  från himlen att jag överlevt, att jag klarat mig....  
Men en idag,  kan jag känna förvåning över att Lasse är borta,  för kort sekund glömma bort,  och känslan att allt är som vanligt,  tills uppdateringen slår ner,  om verkligheten.
Jag ser på alla fotografier,  och det är verkligen som ett helt annat liv,   jag har alltid sett framåt,  på det som kan komma,  har alltid levt i nuet,  aldrig sett bakåt på det som varit,  tills nu...  Nu är det allt jag har,, minnen av det som var mitt hela liv.
Jag ser att flickorna mår bättre,  jag mår bättre,  kommer alltid att bära på sorgen.
Så när ingen ser,  gråter jag ibland,  sjunger och dansar ibland,   och för mig gör det inget om det regnar en hel dag,  det är bra för blommorna,   det gör inget om det är bilkö,   jag kommer fram tillslut.  Det gör inget att mjölken är slut,  till kaffet,  det finns alltid Te.
Det gör inget att någon ser hur jag tar ett dans steg och en piruett i köket,  eller ser att jag sjunger i bilen,  eller ler fånigt mot främlingen på gatan.
Det är jag och det här är livet !!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar