tisdag 25 november 2014

Nu är det Jul igen !!

Fullkomligt älskar den här tiden....  och jag är absolut inte en som stressar och tycker jul är hysterisk.
Det är ju vad man gör den till,  börja i tid,  planera...  och det är rätt skönt att redan nu konstatera att jag är klar med julklapps inköpen,  i det stora hela.
Men även jag stressade livet ur mig,  för många år sedan...  kom in från tvättstugan klockan 23 på kvällen dagen före julafton,  och gjorde tusen saker samtidigt,  bara för allt skulle vara så perfekt på julafton... Jag for omkring,  städade, rullade köttbullar, hade tvättstugan,  polerade möbler,  klädde granen... listan av saker som skulle göras var oändlig.   Då den natten när jag säckade ihop i soffan, 
så bestämde jag att aldrig mer,  vilket vansinne,  vad håller jag på med.
Och sedan dess har jag hållit mig lugn,  planerat och delegerat,  flickorna blev äldre,  och jag gjorde listor,  städlista, matlista, handlingslista...  Och det har fungerat jättebra, nu mer så kör jag stora julstädningen vid advent,  fönster, gardiner, badrum mm..  sen den 23 December,  är det inte så mycket som behöver göras,  och jag behöver inte just polera möblerna dagen före,  utan det duger fint, med dagarna innan.
Eftersom jag har jobbat sent på dagen före julafton,  så hade flickorna och Lasse en tävling,  de åkte tidigt till mataffären,  en höll i vagnen och listan,  å så for de andra runt och plockade varorna... på tid,  varje år var målet att slå föregående handlingstid...  Förra året, då jag var med flickorna,  så gick det åt pipan...  kan jag säga,  det var
 - Men å mamma, så där gör vi inte..
- Du måste pricka av,  så det inte blir dubbelt...
- Du måste stå på samma plats,  så vi hittar dig....
Men vi skrattade,  och även om det tog längre tid... så vad gjorde det.
Men jag rullar fortfarande tusen köttbullar, torkar golven,  klär granen,  fixar skinkan, dammar,  och bäddar rent.... och vi hinner till och med titta på uppesittarkvällen på TV.
En roligt händelse som alltid finns med är,  att man handlar mat för några tusenlappar, men ingenting att äta den 23 December.. men en skinkmacka,  med ett glas julmust i soffan är oslagbart !!
Vår jul är lugn,  äter gott, dricker gott,  spelar kort eller spel,  ser på film,  eller TV. 
Tänder alltid en miljard ljus, så  mysfaktorn är maxad !!
Och dagen efter julafton,  går vi i pyjamas...  hela dagen... boar in oss med varann.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar