onsdag 3 december 2014

Migrän

Så himla jävla less på eländet...  Jag har haft migrän sedan jag var 6 år gammal,  och då fanns det inte medicin som det finns idag,  då fanns bara Anervan i tablett form och i stolpiller,  ja det hette så  Stol piller,  raketformade piller man tryckte upp där bak... vete fan,  vad stol har med det att göra.
Vet inte hur många vänder jag ivägsläpad till sjukhuset,  vid ett anfall,  och varje gång fick jag kallt te,  2 matskedar,  varje kvart... som jag minuter senare kräktes upp,  och så där höll det på,  in med te, upp med te... och det var bara att lida igenom,  att ha så ont i huvudet att man kräks,  hur det förlamar halva ansiktet,  värker i käkarna, hur ljusets sticks, i ögonen,  man kräks om och om igen, i timmar,  till slut är det bara magsyra som kommer upp,  magen krampar.
Skolfröken i lågstadiet förbjöd mig att gå hem,  hon trodde inte på mig, att jag hade ont i huvudet, att jag bara sa så för jag ville gå hem...  tills jag kräktes på bänken. Alla gånger i bilen,  då jag fått stanna vid vägkanten,  för att kräkas.
Och alla gånger som jag fått åka hem, avbryta något roligt för att migränen slagit till,  går inte ens att räkna, otaliga.  Den kommer ibland i 3 tal,   tre dygn i följd,  eller så kommer den i 10 dygn,  som nu,  ibland får jag åka in akut,  för jag kommer inte ur  den ond cirkeln själv.   Sist behöll de mig i 4 dygn,  fick morfin, syrgas och dropp.. På natten efter toalettbesök, fick jag hasta tillbaka till sängen,  innan jag tuppade av,  då låg blodtrycket på 58/35   på tok för lågt,  och nu äter jag medicin för att ta ner tycket... märkligt.
Nu  har jag sprutor som jag kan ta själv,  de hjälper för stunden,  just för det anfallet,  men inte om värken kommer tillbaka 10 timmar senare igen.
När de konstaterade att jag ärvde migränen efter pappa, och farmor,  så sa de att -Det kommer gå över när du kommer upp i tonåren, och får mens..  jo tjena, 
Efter att  det, inte slog in, så fick jag höra - När du får barn då försvinner migränen... Ha sällan !
Men under graviditeten,  hade jag inte ens lätt huvudvärk,  det var fantastiskt,  nära 9 månader av sann lycka !!  Men när väl babyn var född,  så var den jävulen tillbaka,  Det sista jag hörde nu var att när jag kommer till klimakteriet så försvinner den nog !!   Kul verkligen... Du kanske slipper huvudvärk, men istället har man svettningar, vallningar,  om det nu är samma sak, vet jag inte, humöret kan påverkas... och med min obefintliga tur,  så kommer jag ha migränen kvar, och allt det andra också...som en liten bonus !!   Grattis igen till en högvinst i livet !
Förutom det som hörde till graviditeten som...  illamående,  bäckenbensuppluckring,  järnbrist,  och blodtrycksfall... 
Lasse som fått släpa ut mig till bilen,  för att åka in akut,  flickorna som kommit med blöta handukar på pannan,  nytt vatten, tömt hinken,  för till slut orkar man inte springa upp för hinna till toaletten,  det fanns ingen ork,  benen orkade inte bära mig.
Jag klarar värmen när jag är utomlands,  men blir det värmebölja i Svedala,  åker jag dit,  antagligen av trycket i luften,  är det åskväder på gång,  så åker jag dit, om solen skiner mellan träden, och jag åker bil, så åker jag på ett anfall,  blir för skarpt ljus som blinkar...
Kan inte äta,  mögelost,  kan äta lite skaldjur, men inte blanda, äter jag hummer kan jag inte äta räkor,  osv.   Rödvin, lagrad stark ost,  går inte...
Oftast så klarar jag av dagen, en då, trots migrän, om jag tar medicin i tid,  om jag skulle bara lägga mig ner, varje gång jag har ont i pallet... skulle det inte bli mycket gjort !!  Så det finns inte...
Jag kan inte beskriva hur det är att ha migrän,  det gör bara så sabla jävla ont,  som ha en tyngd som trycker mot skallbenet, det bultar inte, det river inte, utan bara ett hårt hårt tryck...
Ibland ¨möter jag människor som aldrig har haft ens lite huvudvärk,  det måste vara fantastiskt,  är jag förkyld, så har jag ont i huvudet,  har jag fan ont i lilltån,  så nog tusan kryper den upp och sätter sig över höger öga...
När ett stort anfall kommer,  finns olika lägen typ, så släpper kroppen på den vätska som finns,  jag blir jätte kissnödig hela tiden,  tårarna rinner,  samtidigt som jag fryser.
Känns som allt vänds ut och in,  och jag förstår att människor tar livet av sig, för de inte står ut med värken,  jag äter förebyggande medicin,  funkar så där, men jag sover mycket bättre,  en då så har jag huvudvärk/migrän  mellan 12 - 15  gånger i månaden...   Det som jag är mest rädd för är att flickorna ska utveckla detta helvete,  för det är det ibland.  Men den har gått i arv farmors pappa, till farmor, till hennes son, min pappa, till mig och min syster... och jag har flickor, så kanske stannar den hos mig... det om något vore en högvinst.
För jag skulle inte vilja att min värsta ovän ( om jag nu hade en ovän )  drabbas av migrän...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar