måndag 15 december 2014

Julbak

Då var det klart.. julens stora julbak !!
Jag har kokat knäck...  som blev jättegod,  chokladkolan blev len och lagom hård.
Sen en hel del småkakor,  till julen fika stunder.  Mördegs kakor,   choklad strass kakor, mandel formar, sylt kyssar,  syltsnittar.... vissa fina, och några lite mindre fina.. men jättegoda.
Håller på lär upp mina tjejer, med att baka småkakor,  C hade lite problem med att få form på sina mördegskakor,  så med ena handen stod jag och visade, hur man kunde göra,  samtidigt som min högra sida och hand,  fick ihop nästa kakdeg... multitasking när den är som bäst.
Choklad strass kakorna,  skulle spritsas ut,  och vilket slit, särskilt när tyllen var för liten,  men det gick med gemensam arbetskraft.
Vi hade massor med tända ljus,  glöggen varm,  och julmusik... precis så som det ska vara.. lugnt och mysigt.
Pepparkakor har jag för länge sedan slutat med,  när flickorna var små, då bakade vi,  slutade alltid med att jag och Lasse stod kvar för bli av med eländet.  Men då bakade jag alltid stora pepparkaks hjärtan som sen blev dekorerade med kristyr, och som hängdes upp på väggen.
Å mandelmusslor, eller mandelformar,  som fylls med grädde och sylt,  ett måste på julafton.  
Det är roligt att baka kakor,  gör en dubbelsats mördag,   och baka ut det med olika fyllning,  eller kryddningar.... man kan också göra en kakdeg,  och sedan frysa in färdiga rullar,  kommer det plötsligt besök,  fram med en rulle kakdeg,  skiva upp, grädda... på¨20 minuter så har man nybakade kakor... så praktiskt.


En julafton,  skulle S lägga fram de kakor som skulle ätas framför Kalle Anka,  även fylla mandelkakorna med grädde och sylt,  en var, högst,  får inte äta för många och bli för mätt,  för efter kalle, så lagas det stora julmiddan.
Och jag hade inte riktigt kollen på vad hon gjorde,  så när klockan slagit 15.00 på julafton, och alla sätter sig framför TV,  får jag se kakfatet.... då har hon fyllt typ 10-12 stycken formar med grädde och sylt... det var bara att gilla läget liksom....något vi kan skratta om fortfarande.
Mitt största problem just är,  var ska jag förvara alla kakorna,   de kakburkar jag brukar använda hittar jag inte,  så just ligger det kakor lite var stans hemma känns det som... i soppterinen,  i båtens
brödlåda,  knäcken i en matlåda på balkongen, chokladkolan är dock väl gömd.....
Dock så väl,  att det finns risk att den glöms bort tills det är dags att ta fram det.. det har ju hänt förr.
Särskilt med julklappar... jag kom på att bästa stället att gömma julklapparna på  var i städskåpet...för där var det ingen som gick och rotade i onödan.   Jag kan hitta julklappar som jag glömt bort,  lite då och då, eller så vet jag att jag har köpt något speciellt, till någon, sen gömt det väl...så inte jag själv hittar det... jättebra.
Där i mot,  ska det bli intressant och se hur vi ska klara denna jul,  med det lilla lilla kylskåp som jag nu har,  halva mot det i huset,  och redan där fick vi ställa ut,  låda i snön,  för allt som skulle ha kyla..
Och var ska all denna mat som man bara måste ha på julen, stå någonstans,  nu har jag ju bara köksbordet och två små köksbänkar att tillgå.... mindre karotter blir det i alla fall.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar