söndag 14 december 2014

Julgran eller inte !

En levande gran eller inte,  jag hade bestämt mig,  för en gran i kartong.
Men vi är inte överens jag och mina flickor om granen... vi har alltid haft riktig julgran, utom när flickorna var riktigt små, och vi bodde tre trappor upp, utan hiss,  så roligt är det inte att sopa trappan efter alla barr, när man burit ut den.
Så jag deklarerade tidigt, att nu blir det minsann en oriktig gran,  vill ha en sådan tät och fin, med inbyggd belysning, en sådan som de har i filmerna, en riktig Hollywood gran.  hittade en värsting på nätet för nätta 18 000 friska pistoler !!  Troligt att den hamnar i min kvart.. typ NOT... kan man ju köpa massor med skor och väskor för !! Till och med jag har en gräns.!
Men då finns det TVÅ som gör uppror !  med betoning på UPPROR !!   - NEJ  vi kan inte ha en plast gran !!  äh !  vilka vi ???   Det är ju i min lya den ska stå i ,  men helt plötsligt är det vår gran !!       - Nej  Vi brukar alltid ha en riktig gran,   Nää ingen fusk gran,  ingen vinylgran,   NEJ NEJ  Sabla ungar !!
Vill inte,  kan inte ha en gran i min lilla  bil.. nej nej !!   Å jag vet ju vem som kommer att få strippa granen på allt bling bling,  och bära ut den,  sen sopa hela trappan, i porten...   Då minsann lär det bara vara min gran !! 
Diskussion pågår !!!      Vem som vinner ?   Inte hon som kommer ha  sår i öronen i alla fall. !


Och man kan ju inte annat än älska julgranarna som de har i USA,  även om de är oriktiga , så är dom fantastiskt vackra.   Finns hela butiker, som bara har julpynt, och granar med teman, som bara röda rosetter, eller bara blå kulor,  finns vita, gröna, röda, rosa, svarta... dock i min gran så finns det inte plats för något tema... det är ALL IN,  så mycket olika kulor, och prydnader som bara går,  massor med glitter, jag kan inte ens bestämma mig för,  om det ska vara Julstjärna eller spira i toppen,  så jag har bägge... hehe !!
Granen är så full med pynt, att jag måste binda fast den i väggen,  eller i  elementet,  Det har hänt att den rasat  och hälften av alla kulor gått i kras. Nu är det första gången vi firar jul i lägenheten,  så det är inte helt lätt om var granen ska stå,  för givetvis är vi inte överens där heller,  så det blir att ta bort lilla bordet, så granen kan stå närmast soffan.. tror jag blir bäst,  ja om jag nu får det  ?


Men doften av en riktig gran,  är ju oslagbar,  så är det bara !





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar