torsdag 4 september 2014

Jul

Jag fullständigt älskar Julen, har alltid gjort.  Lasse har under alla år varit väldigt tålmodig och inte knorrat om något,  trots att han fick hänga ljus slingor, och klättra upp på vinden med alla kartonger med julpynt,  som blev fler och fler hela tiden.
Efter att granen tippat och ramlat i golvet,  så nästan alla julkulor av glas förstördes,  så förankrade han granen i väggen.  Lasses främsta jobb var när granen strippas av från allt glitter,  var att ta hand om de ljus slingor,  tålmodigt satt han och trädde tillbaka varje liten lampa i en mall,  så när det var dags nästa år,  var det inget trassel.  Kan väl säga så här mycket att förra julens ljus slingor ligger upplindade på tomma hushållsrullar i bästa fall.  Har absolut inget tålamod med sådant.


Förra julen blev ju med förklarliga själ inte som alla andra,  jag och flickorna åkte över till syster min,  och var där över julaftonen,  C började jobba igen på Juldagen, så jag och S fick göra det bästa vi kunde.   Hela julen blev en halvmesyr av vad det brukade vara.


Varje år,  i slutet av sommaren,  så brukar jag börja köpa julklappar, jajjamänsan !!   När jag en då går förbi,  välj, betala, bär hem,  göm !!  För jag orkar inte ränna i affärer när alla andra gör det,  då brukar jag vara klar och kan luta mig tillbaka.  Nackdelen med det är,  att jag är så fiffig att gömma presenterna att jag inte ens själv hittar dem. !!  Det bästa stället att gömma julklappar var i städskåpet, för där var det minsann bara jag som hittade dit.....


Så nu är det September,  och några klappar är fixade,  om en månad eller så, brukar de första julpynten komma i butikerna,  Rusta är alltid först,  och jag är första kund !!  
Älskar julpynt,  alla varma färger som rött, blått och grönt tillsammans.   Alla ljus,  dofter och pyssel.
Från oktober fram till mitten av December,  har jag brukligen sett min absoluta favvos film
Love Actually minst 8 gånger,  och Holiday  likaså,  bara ÄLSKAR dem.   
Snart kommer jag dra fram alla julkokböcker,  och gamla tidningsrecept för att bläddra igenom,  söka på nätet om vad som är nytt för i år,  köpa första glöggen, pepparkakor  och saffransgifflar,  och framför allt julmusten,  Ah just nu är det bättre än mycket. ( Tänkte skriva bättre än Sex,  men vågade inte)  för mycket information kanske.


Jahapp  alla 6 kartonger med mitt julporslin är upp packade och inställda,  så de är på plats,  så nu är det bara att vänta.  Årets jul kommer också bli annorlunda,  hur vet jag inte än,  går och tänker på hur vi vill ha det,  hur ska ljus slingorna sitta på balkongen ?  Det funderade jag på redan i Juli, har en plan där,   ska vi ha riktig gran som vanligt ?,   vilka fönster ska ha stake,  och vilka ska ha julstjärna... mycket att tänka på :-)


För 11 år sedan var jag i Washington D.C innan jul,  och där är det Christmas overdose överallt,  på bensinmackarna, i affärerna,  och restaurangerna, och i framför allt i många trädgårdar.
Och vissa radiokanaler som bara spelade julmusik,  från Thanks Giving fram till Jul.  Och det har nu även kommit till Sverige,  Vinyl bla,  spelar bara julmusik i hela December,   Me like a lot !!


Med nytt boende, i lägenhet så får det bli nya traditioner,  undrar om mina 6 kartonger julpynt räcker ??  


Merry Christmas !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar