tisdag 23 september 2014

Turkisk Mat

Under våran semestervecka i Turkiet,  så hade vi All inklusive,  frukost, lunch och middag,  och fri bar mellan klockan 10-23 !!
Frukosten var helt okej,  där fanns det mesta,  omelett, stekt  ägg, pannkakor,  grönsaker i bitar,  inte i skivor som vi är vana med,  sen kunde du ha tzatziki på mackan om du ville,  det fanns flingor med mjölk,  olika sorters bröd,  korv, bönor i tomatsås,  tomater i ugn,  feta ost, fetaost och mer fetaost.
Kaffe, the, och juice mm
Man blev mätt,  och nöjd.

Lunch 
Buffe   med  auberginer inlagda, och utlagda,  grönsaker med någon märklig inläggning,  olika vita  röror, som jag inte ens smakade på,  och persilja,  i allt.  Det fanns tzatziki,  och fetaost, på längden och tvären.  grillade kycklingben,  kalvkött med skysås,  en typ av stekt falukorv,  oliver, och en hel del annat.  Och ett dessertbord av dess like,  säkert 15 olika färg glada bakverk,  helt fantastiskt,  Men som inte gick att äta, för det var så sött, så sött.   Det rann olja om de små bullarna som var friterade,  den vita grädden, runt tårtorna var vispad äggvita, med massor av socker i.
Som tur var fanns det färsk melon att frossa  !!

Middag

  söndag lunch, söndag middag,  Måndag lunch, Måndag middag osv   SE OVAN !!!


Varje dag !!     

Men en dag fick vi Lasagne  vilken lycka,  och en middag så hade de Turkisk afton,  då fanns det kebabkött, med vitlökssås,  som gjorde många lyckliga.

Jag upptäckte att jag är nog ganska kräsen när det gäller mat,  det är mycket som jag inte ens smakade på,  och när det inte fanns skyltar som talade om vad det där vita, rinniga kalla soppan var¨,  så hoppade jag över det.  Det fanns mycket att välja på,  och jag förstår att det ska passa många människor, och jag blev faktiskt mätt varje dag.
Men Turkisk mat är nog inte min favvis.  ( förlåt Selma,  Du är min favvis)

En intressant sak som jag la märke till är personalen,  och kanske troligen så är jag yrkesskadad,  men jag kollar alltid in personalen, hur man blir bemött,  hur uppmärksamma de är,  hjälpsamma osv.
Jag själv har jobbat i servisen,  bakom i köket, i butik.  Här i restaurangen fanns det en man som övervakade sin personal, ibland provsmakade han maten,  eller vinet men mest kliade han sig på snoppen !!  Han hälsade ingen välkommen,  han log inte,  eller hjälpte till med något.
Med hans jobb, skulle jag också vara uttråkad,  och spela fickpingis om jag nu kunde....   Resten av personalen jobbade bra,  det var svårt att prata med dem,  då de inte pratade engelska.

Att resa med sina barn,  vuxna barn gjorde att jag fick ett nytt smeknamn i baren,  Mamma sweden,  och efter ha testat sig igenom all inklusive sortimetet av vitt vin,  fans bara en sort,  jag provade att hälla sprite i det, och blanda ut det med soda,  men det gick inte att dricka,  till slut fick vi rådet att dricka Blue Lagoon,  färgen var spolarvätska,  och smakade ungefär som det,  så det blev en del ananasjuice och ekstrakt läsk i stället.   För mig spelar det ingen roll att det är gratis,  smakar det inte,  så  gör det inte,  men gubbarna grus som hängde över bardisken redan till lunchen och beställde 3 vodka on the rocks,  gillade läget.

Första middagen hemma igen.... Kalventrecote med Röstipotatis och Bearnaisesås   Saligt gott !!

Hallelulia  !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar