tisdag 14 oktober 2014

Rätt eller orätt

Idag var jag i bokhandeln,  för köpa en ny kokbok,   inget märkvärdigt alls...   Jag hittade boken jag sökte,  och ställde mig i kön till kassan.
Längst fram i kassan,  står en kvinna med en bebis i sin famn,  inget konstigt,  mannen som står framför mig i kön,  blir framvinkad till kassan bakom,   när han försöker tränga sig förbi kvinnans barnvagn som står mitt i vägen.   Mannen stöter i vagnen,  och kvinnan ger honom onda ögat och fnyser,  hon lägger en hand på vagnen,  men inte för att flytta på den, utan bara för försvåra för mannen och alla andra kunder som ville förbi.  Mannen ger upp och går runt till andra sidan.
Mamman som nu står framför mig,  väntar på att få sina böcker inslagna.  Hon hade inte köpt en bok,  utan ett flertal,  den vänliga tjejen bakom disken,  frågade om han ville välja omslagspapper,   varpå mamman säger nej,  inte nej tack det går bra vilket som... utan bara nej !!
Nu kom turen till mig....  då ser jag att mamman framför står och ammar sitt barn.... Men va fan,  är hon så himla upptagen att hon inte hinner gå till de amnings rum som finns i köpcentret,  eller de soffor som finns lite här och där..  även jag fick gå runt både henne och barnvagn och bokbord.
Jag har inget mot kvinnor som ammar,  men på cafe,  restauranger,  och i butiker...  för det är ju inte bara att amma,  sen ska det rapas, klappas, kräkas.... och luktas i blöjan. 
Nu förstår jag mannens arga uppsyn, mot mamman,  och att amma är något privat, en stilla stund mellan mor och barn. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar