onsdag 16 april 2014

Parkerings böter och annat

Vet precis vad Lasse hade sagt nu,  efter den gula lappen på bilen...  Du är otrolig,  det finns bara en som lyckats få parkeringsböter på en fri parkering... MEN  nu var det något som heter städ dag, jo tjena vad de städade gatan, och en då så varnade ordförande i bostadsrättsföreningen om att det är parkeringsförbud på onsdagar.... men inte kom jag ihåg det.... 650 kr

Det är många saker jag behöver hjälp med,  saker som alltid Lasse gjorde,  liksom  nu måste jag fixa allt, som spika upp en tavla, eller koppla fönsterbelysningen,  och inte vet jag hur man gör.... jag kan inte det där med koppla ihop sladdar i en lampa, eller vad är ojord eller jordad koppling,  jag lyckas inte ens skruva i skruvarna i befintliga hål, i gardinuppsättningarna... är helt värdelös.
Jag har fixat beställa en ny ashäftig kökslampa, via nätet, till och med betalat den, men självklart så är det inte att trycka i kontakten i taket och vips är lampan på plats, nehej det fanns två kablar och någon kopplingsdosa.... suck Det är tur att jag har sådans fina goa och fantastiska vänner runt mig, som ställer upp och bär, kopplar, borrar, fixar, och allt som änkan på plan 1 inte mäktar med.
Men det ska strula hela tiden,  skulle boka tid i tvättstugan,  vi har en sådan dära bokningsgrej som man låser in sig på vilken tid och dag man vill tvätta... men inte hade jag en sådan nyckel,  så det gick inte,  sen har vi i dagar försökt få igång internet,  trådlösa, efter vi fått en ny box, så fick S igång på hennes sida, men mitt fungerade inte,  efter samtal till HK,  en vän,  så skulle jag åka och köpa en grej,  minns inte vad den ens hette, men man kommer ganska långt med att förklara för en försäljare vad jag behöver,  en grej till datorn, och han visste precis vad jag skulle ha... vet fortfarande inte vad det heter, men det fungerade... tjohoo  I´m Back on track...

Sen behövde jag nya gardinhållar plåtar, som man sätter gardinstången på,  så jag åkte till Bauhaus igen,  jag gick ut med, glödlampor till nya lampan, gardingrejer, kontakter till lampan, det fanns naturligtvis flera olika så jag köpte en av varje,  vill ha upp lampan idag... köpte även, tavelkrokar, och en ask full med pluggar i lika färger,  en förlängnings sladd,  det måste ju vara massor med vuxen poäng om något....  och hur ska jag veta om volt och watt, ojordad eller inte,  jordfelsbrytare, eller inte brytare....

Så imorgon ska det nog komma upp gardiner i Vardagsrummet... om nu jag får upp grejerna att fästa dem i förstås,  och imorgon ska jag till Bauhaus i Bromma, för köpa en hall lampa till, måste ju ha två.... och vet ni,  de har rosa skärm och bling bling i mitten, as snygga lampor,  me like alot !!

Och kanske ska jag ta mig tid, till att öppna manalen till kaffemaskinens service lampa som lyst nu ett halvår minst.... och kanske googla på hur ugnen fungerar,  det är en med ugn och mickro  i samma.... märkligt, annars hade det inte varit något problem.
Vad mer, jo det finns fortfarande lådor som skall packas upp, varav två innehåller en massa sladdar.... tjohoo... eller så gömmer jag dem längst in i klädkammaren.

Men jag trivs med att höra trafiken där borta, höra grannarna, se människor röra sig i området, jag gillar att tanken med att kanske någon kommer se upp mot just mina fönster och se värmen och ombonaden,  och  när jag möter folk i trappan så hejar de på mig,  och de vänder inte bort blicken för att slippa se mig eller möta min sorg, för här vet ingen vem jag är, här är vi på lika villkor.

Jag var hos Lasse också idag, kände att jag måste berätta att jag har flyttat nu, så han kan komma och hälsa på,  så hans ande och själ inte är kvar i huset,  mina ögon fylls med tårar redan när jag kör in genom grinden,  de saker jag lagt vid hans sten, är bortplockade och lagda på ett gemensamt avskilt ställe, den röda ros jag hade med mig, tryckte jag ner i en vas vid hans sten, ger fullständigt fan i att man inte får det,  jag grinar och svamlar om flytten, om att han måste följa med mig nu, så han hittar hem, till mig, till oss, till vår lägenhet.
Jag saknar honom få fruktansvärt mycket.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar