lördag 28 juni 2014

Återupplivning

Jag har tänkt mycket på Lasses sista dagar,  hans sista tid i livet.
Jag kan sitta i bilen,  på väg någonstans,  och så poppar det upp i huvudet,  eller när jag kollar på TV,  läser en bok,  då kommer jag på att jag tänkt på Lasse och får bläddra tillbaka och läsa om.
Och i kväll helt plötsligt,  minns jag samtalet jag fick från en sköterska eller kanske en läkare från sjukhuset.  som enligt lag måste anhöriga få den informationen.
Att om Lasses hjärta helt plötsligt slutar att slå,  så tänker vi inte återuppliva honom !!!   Vad fan svarar man på det,  jag har helt och totalt tryckt bort eller tappat det samtalet.  Så varför poppar det upp just i dag,  just nu.  Jag minns dock inte vad jag svarade,  men  jag kan höra läkarens ord i huvudet,   om hjärtat stannar,  återupplivar vi inte.  enligt lag,  anhöriga,  återupplivar inte,  inte, INTE  INTE  INTE

Så varför kommer det nu,  vad svarade jag ?   Var befann jag mig när hon ringde ? 
Ingen aning,   jag kommer inte ihåg.
När Lasse kom in till Handens sjukhus,  så rönkades han,  jag följde med,  bilden av hans lungor,  kommer alltid att sitta på näthinnan,   bilden av en fungerande lunga  EN,   den andra syntes inte,  för alla tumörer,  jag vågade aldrig fråga om det verkligen var så,  Vad var det som slutligen tog hans liv,  var det hjärtat som bara stannade,  eller lungorna som inte orkade längre.
Vad mer har jag glömt,  vad mer kommer jag inte ihåg. 
Och varför måste man berätta för anhöriga om att de inte kommer försöka återuppliva en älskade,  det var nog det värsta samtal jag någonsin har fått.


3 kommentarer:

  1. Antar att det är en bearbetning ? Jag beställde min mammas journal som jag gått igenom om och om igen .... Grät massor när jag läste den första gången men sen har det känts som en hjälp faktiskt. Ska beställa min pappas också fast han avled 2012 för att läsa ... Kram från Annie

    SvaraRadera
  2. Hej Annie
    aha kan man göra det, hur då ?
    fast jag är osäker på om man vill det.... river upp såren ännu mer
    kram till dig

    SvaraRadera
  3. Ringer till avd där han låg ... Men jo visst , det kan riva upp mycket , säkert inte hjälp för alla. Kul med ny säng ! satt och log när jag läste det inlägget .... lite så är nog vi också. Jag köpte tex en data i söndags " bara sådär " : ) Ha det gott , Kram Annie

    SvaraRadera