torsdag 15 januari 2015

Slang ord, svordomar och fula ord

Som inbiten, Stockholmare,  och söder böna,  så användes en hel del slang ord och uttryck. 
Och så har det ju alltid varit, hos mig,
 och framför allt så blir ord klädda med Ä i stället  ett sleepigt E
framför allt ord som..
Lesa - Läsa
Rev - Räv
Benk - Bänk
Reker - Räkor
och så vidare...   så pass att jag fick till mig från en känd sport skribent på Aftonblandet... Mr Anrell att - Oj vilken vacker  Stockholmska du har '!!
När C  hämtades från dagis,  berättandes att de fått en Smörgås ??   och inte en macka,  som vi åt hemma.
Och vi / jag använder en hel del slangord,  i dagliga språket.
Tuben,  för tunnelbana,  flarra, macka, hänga, fett bra,  Aina för polisen,  fippla,  jiddra,  drälla, bira, knega, baxa,polare, jack, kila, frilla, barret, Tjena,  snoken, baxa... listan är oändlig.
Märker det speciellt när jag som innesäljare ringer runt i hela vårat avlånga land, från norr till söder.
-Tjeenna !   Leget då ? - Jorå de e finnnnt serru ! 
Får ständigt höra från mina flickor att - Mamma det heter inte lesa, benk, och det heter inte yougert ( Yoghurt )  och tyvärr så har vi lagt oss till med ett uttryck som CP,  allt är fan cp,  och vi har verkligen försökt att vänja oss av med det ordet,  och då var det något ljushuvud av oss,  att vi säger Banan i stället... Lysande !!   Så nu säger vi CP BANAN !!   hopplöst !!  Vet inte hur många gånger jag bitit mig i läppen och förbannat mig själv,  när det halkar ur en.
För att inte tala om alla svordomar,  alltid får man in det i någon mening,  och talar man med en som man vet med sig, att de inte använder svordomar,  så blir det än värre,  då rasar det ut,  fan, skit, helvete eller sabla, jävlar... det är precis som hjärnan ställer om sig,  på att svära så mycket det bara går,  bara för man tänker på att inte göra det.
Sen har vi dom fula orden,  köns orden,  och där lyckligtvis är jag benhård och konsekvent.
Jag är så mossig att jag kan inte ens säga dem högt själv ensam i garderoben,  och jag har provat, tro mig,  i klädkammaren i huset,  var väl inne i ett annat ärende och slog till med 2 flugor på smällen,   Balle !!  var det värsta ord jag kunde säga högt, Balle Balle !!  Kan fortfarande se Lasses uttryck när han öppnar dörren till klädkammaren,  och undrar vad fan jag pysslar med !! 
Så hemma hos mig,  säger vi inga fula könsord,   men vi svär som fan !! 









1 kommentar: