torsdag 22 januari 2015

Vinter

Å så vare det vinter igen...  vaknade upp till en massa snö,   och jag tar det hellre så här,  en den ishalkan som varit de senaste dagarna...  Urjobbigt att ta sig fram till fots,  stapplat fram mellan hem och garaget,  - Hej här kommer Svea 80 år gående !!
Så ser  man ut,  och flera gånger nära att stå på huvudet, men är ju så himla smidig nu mer,  det är ju inte den vackraste piruetten man slås omkull med.
När det väl då händer att man ramlar,  så hoppar man upp fort som fan,  och tittar sig om,  med önskan att ingen sett,  och så fortsätter man som att det inte alls gjorde ont...   vilket det alltid gör,  man är ju övertygad att minst något ben i kroppen gått av.... efter några dagar får man boka tid till naprapaten,  för man inte kan gå rakt,  och så får man skäll för att man inte kommit in tidigare...


Hur som,  så hoppas jag innerligt att det snöar som bara fan i byhåla !!  Skadeglädjen är som bäst !
Att plogen lägger vallen mot infarten till huset, som förövrigt är en ganska brant backe upp.
Inte helt lätt att få upp bilen där,  utan ett ton salt, som hjälpmedel.
Och att slippa skotta,  för det gör mig på dåligt humör,  att skotta snö,  fy fan så jobbigt och trist.. kommer nog aldrig glömma den Torsdagen  för några år sedan.
Det slog till med en sju jädra snöoväder,  vräkte ner hela dagen,  Lasse var på tjänsteresa i Göteborg,  eller Malmö, den lyckosten, ( också ett märkligt ord lycklig ost ?? )  bilresan hem gick väldigt sakta,  hörde på radion,  att det var kaos,  speciellt från Skogås ända till Nynäshamn,  det stod tradare som inte kom upp för backar,  bilar med sommar däck,  kön växte för varje minut.
Men jag tog mig hem,  inga problem... tills jag just kom hem,   våran gata var ganska lång,  många hus,  kommer rullande in,  och så ser jag att plogen slutat helt plötsligt vänt och försvunnit,  så där mitt på vägen med snö upp till huven på bilen tog det stopp !    Jaha... tog mina matkassar och började pulsa mig fram till vårat hus... hade snö upp över knäna... helt sjukt, har nog aldrig sett så mycket snö. Alldelens tyst, var det,  när jag väl var framme och fått upp dörren,  så var även jag täckt med snö.  S som också hade tagit sig hem,  fick rycka ut och börja skotta,  uppfarten och trappan, medans jag tog mig fram till garaget skotta upp dörren,  för där inne bodde snöslungan.   Och jag hade aldrig ens varken startat eller kört den...  Men hur svårt kan det vara...  å det var det förstås !! 
Älskar mobiltelefoner... ringde Lasse som i godan ro, satt i hotell baren med de andra gubbarna och tog en Irich Coffie.... !!   Å jag berättade om hur jefla mycket snö som kommit,  och hur får jag igång snöslungan ?  Och han berättade lugnt och metodiskt hur jag skulle göra, det var dra i ett snöre, vrida på en nyckel, tjåka ...  in med handtag,  lägg i växeln...Å den hostar igång !  Ha  fi fan vad jag e bra liksom !!  Hej på dig Lasse... slängde på luren...  Och så stannade den.. om igen dra, tjåka,  men så fort jag släppte upp handtaget och den började gå framåt så stannade den... efter så där 5 försök, brann säkringen hos mig,  Förbannade skitapparat !!!   Då kommer S pulsande,  - Mamma du måste flytta på bilen??   En spark och 18 hotelser senare,  slängde jag igen porten till garaget,  slet åt mig en skyffel och pulsade tillbaka till bilen.   Och  jag hade Lasses bil,  en volvo med sprillans nya dubbdäck på...  kommer fram till bilen som står mitt i vägen,  för det fanns ingen annan stans att ställa den,  och gubben som ville ut, hade ingen ratt på sin bil tydligen... amatör,  han muttrade och smågnällde,  jag slängde en blick och lämnade han med kommentaren Det är vinter minsann !!
Backade undan,  så skrället kom förbi,  och vad händer...bilen GLIDER ner i diket... eller dike var att ta i,  en liten fåra... Helvetes skit.. Ut och skotta alla däck, in prova,. ut igen, skotta skotta mera mera !!   Vid det här laget är jag rätt irriterad och förbannad...  Då kommer husägaren till fåran i marken... Han kliver ur sin bil och lägger huvudet på sne...  - Har du sommardäck ?   Då kan du nog ge upp ??   Varm, svettig och arg på allt... jag bet mig verkligen i läppen - Näää det har jag inte,  det är faktiskt nya dubbdäck !!!  Att inte gubben fick brevlådan uppkörd där solen inte skiner... Men jag är ju en lugn och sansad person !! 
Tänka sig så,  sa han åt mig att ställ däcken rakt, så puttar jag på !!  Å se så lätt det gick,  väl uppe så, tackade jag gubben för hjälpen,  och  - förlåt för brevlådan !   - Vaaa ?  - äh det var ingen tack för hjälpen... 
Det gick att komma in på våran gata från andra hållet,  eller nästan,  de närmaste grannarna hade kommit hem,  så jag ställde bilen borta i korsningen med de andra.  Sen började ett flera timmars skottande,  grannarna körde igång sina snöslungor så där hände det något.  Och ingen plogbil i sikte.  Skottade trappan så gått det gick,  och det fanns ingen Changs att få in bilen varken vid uppfarten eller intill muren vid brevlådan...  Jag skottar och kämpar,  gråtfärdig och förbannad... Då ringer Lasse !
-Hej hur går det ?
-Jo det går inte alls den där jävla maniken är totalt värdelös, så den kan du slänga`!  Å så gick jag på, tårarna rann och jag var helt slut... då utbrister min kära make som så ....
- Men ställ bilen vid muren så länge !!
Då brann samtliga säkringar !!  Alla på en gång !!   Tar ner telefon så jag håller den framför mig, tittar på den.... Jag talar inte högt utan skriker....
- Ställa bilen vid bredlådan.... JAG FÅR JU FÖR FAN INTE ENS IN DEN PÅ GATAN !!!!!


Det är inte samma effekt som förr när man slängde telefonluren på stationen... utan att man duttar med pekfingret på off knappen... Sen fick jag hjälp av en granne som förbarmade sig över mig och körde bort snö, så jag fick in bilen nästan till muren... Tack och lov !  Sen att man fick börja om morgonen efter för att plogen gått förbi och vallat in hela bilen... det är en annan historia.  Sen gick jag in, med tanken att nu skiter jag i det här,  in i duschen,  ont i kroppen, säckade ihop i soffan.
Det tog ca 3 timmar så ringer Lasse och ytterst försiktigt säger han...  - Hej Hur går det ???
Men då hade jag lugnat ner mig... så han fick komma hem igen,  med löftet att aldrig åka bort över vinter halvåret igen !! 
 
Och det är så himla skönt,  att lilla AXA står inne,  på jobbet och inne hemma... är värt varje krona när det är så här... vinterväder.
Hur svårt är det att borsta av snön från bilen... blir lika förundrad varje gång,  en bil i morse som hade använt torkarna fram och bak,  endast,  alla sidorutor av täckta med snö... helt otroligt korkat, i de lägena så hoppas jag att vederbörande får böter,  för det ska det vara.
Men jag säger som Lasse... sista idioten är inte född än...  och alla kan ju inte vara lika bra som jag...typ :-)    Må väl kamrater !!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar