söndag 12 januari 2014

Migrän

Sedan jag var 6 år så har jag haft migrän, något som jag ärvde från pappas sida, när jag var liten, så åkte vi fram och tillbaka till barnsjukhuset, när jag fick anfall, där tvingade de i mig kallt te, varje gång jag kräktes, och de tabletter som vuxna fick, för sin migrän, kunde jag inte få, jag var för liten, så det enda jag kunde göra var att lida igenom det, och det tog alltid timmar, av att ligga mörkt, kräkas otaliga gånger, för även om magen är tom, så finns det alltid magsyra, och det gjorde alltid så ont, det sved i magen och i stupen, det var fruktansvärt jobbigt, och har förstört så mycket, till slut berättade de inte om vad vi skulle göra, utan bara packade in mig i  bilen, då klarade jag mig från migrän, om vi så bara skulle gå på bio, så kunde de inte säga i förväg, då låg jag med migrän...
Jag har fått tagit taxi, från teaterföreställning, fester, middagar och biobesök, när det blev outhärdligt, för började jag kräkas så höll det alltid på i 5-6 timmar.
Jag lärde mig fort vad som gjorde mer ont att få upp, och vad som gjorde mindre ont.
Först sa läkarna att det där kommer växa bort vänta till puberteten, sen sa de när jag fött barn, och nu säger de klimakteriet, jo tjena har de någonsin haft rätt.
Jag är känslig för värme, hemma i Sverige när det blir över 25 grader, och om det är kvavt ute, när solen lyser genom träden när jag kör bil, då blinkar liksom solen, så jag mår bäst när det svalt, mmm huvudet men inte fötterna...
Lasse har fått hämta mig otaliga gånger från jobbet, han har otaliga gånger släpat in mig i bilen för åka till akuten, när medicinen inte hjälper, sista gången jag låg inne, var i Juli, då behöll de mig i 4 dagar, har provat hur mycket tabletter, sprutor och råd och tips som helst, jag har gått på sjukgymnastik, avslappningsövningar, akupunktur, massage inget har hjälpt, när läkaren frågade hur många gånger jag har ont i huvudet i månaden, ca 15 gånger ungefär, hon såg förvånad ut, och sa men det är ju varannan dag...
Ibland möter jag människor som aldrig har haft ont i huvudet, och det gör mig förundrad, tänk att aldrig haft huvudvärk... wow vilken lycka.
Idag äter jag förebyggande tabletter varje kväll, hjälper föga, de gör att jag går upp i vikt, men jag sover bättre, ja i vanliga fall, och det är mycket värt när man har migrän, och jag har bra tabletter som hjälper, sprutor som jag skjuter i låret.
Jag kan hälla upp en whiskey, och känna direkt efter första smutten att nej det här går inte, ingen alkohol ikväll, jag kan inte längre festa loss, och inte tänka på vad och hur jag dricker.
Jag har festat klart, så att säga, att hela tiden, gå och känna, får jag huvudvärk nu, eller om ett par timmar...
Ibland kommer den fort, det säger bara pang, så nockar den mig nästan, och ibland stannar den i tre dagar, eller en vecka, eller längre, ibland kommer den på natten, eller förmiddagen, kvällen , finns inga tydliga regler.
En sak är väldigt klart, att jag är väldigt mycket less på den.
Nu har jag haft migrän hela helgen, det tär på en, tar all energi, tar upp ens vakna tid.
Jag skulle inte önska någon att ha migrän, och jag förstår att människor tar sitt liv, pga migrän.
Jag måste ha varit Marie Antonoiette i ett tidigare liv, hon blev halshuggen, det skulle ge vem som helst migrän.
Nu ska jag snart hoppa i säng, ta en insomningstablett, för imorgon ska jag börja jobba heltid igen, och ärligt talat vet jag inte hur jag ska orka, men jag måste försöka.
God Natt alla

2 kommentarer:

  1. Jag lider verkligen med dig. Min dotter som idag är 40 år har också haft migrän sedan 6-årsåldern så jag kan förstå hur du har det. Hoppas på bättring. Många kramar från Norrland.

    SvaraRadera
  2. Tack, Norrland, migrän är ett helvete, men det finns ju mycket som är just det.
    Tack, kram på dig

    SvaraRadera