lördag 18 januari 2014

Snö och annat skit

Jag avskyr verkligen att skotta snö, det gör mig alltid på ur uselt humör, det är jobbigt och tungt och ett av måsten när man bor i hus.
Jag minns en gång för flera år sedan, då det vräkte ner i timmar, och många fastnade på motorvägen, och satt fast för lastbilarna inte kom upp för någon backe längre fram.
Men jag tog mig hem, eller nästan, våran gata går runt hela villa kvarteret  så jag kom väl halv vägs, sen stod snön upp till huven på bilen, och Lasse satt på ett hotell i Göteborg eller Malmö och drack och åt gott, med sitt jobb.... så jag hade Lasses bil, en volvo med sprillans nya dubbdäck.
Jag pulsade i snön med matkassar, och det gick upp till knäna, helt jävla galet var det,  så det var bara ut och ta fram skyfflar, och börja, vi hade en gammal snöslunga, men jag hade ju aldrig startat en sådan, och som jag slet, sen kom någon granne längre bort och bad mig flytta bilen, jaha och med all snö och att plogen inte hade varit i vårat område på hela dagen, så gick det inte att köra in på vår gata, och naturligtvis så körde jag ner i diket, för det gick inte att se var diket och vägen var allt var ju bara vitt...
Jag grävde, runt alla hjul, men inte fan fick jag upp bilen, tills han som bodde där kom hem, och hjälpte mig, att putta upp bilen, men inte utan att ge en syrlig kommentar, om jaha du har väl sommardäck på !!  Näää det har jag inte utan det sitter på nya dubbdäck !!

Jag kom runt på andra sidan, och ställde bilen där de grannar som bor närmast stod, för de hade nu kommit hem...
Jag ringer till Lasse och frågar hur får man på snöslungan, för jag insåg att det här går inte, så till slut fick jag igång den, men så fort den fick någon snöflinga på sig så stannade den, några sparkar sedan så slängde jag igen porten till garaget.... förbannade skitmaskin.
Då ringer Lasse och kommer med den genigala ide´n att Mari ställ bilen vid brevlådan, du behöver inte köra upp den !!!
Då brann fan säkringen,  Brevlådan, va fan jag får ju inte in bilen på gatan äns, !!!
Hade han stått framför mig så hade jag fan dräpt han.....
Till slut var den en granne som förbarmade sig över mig och såg till att jag fick in bilen mot muren  nästan vid huset vårat....
Sen mitt i natten kom plogen, så på morgonen var det bara att gräva fram bilen under den gigantiska vallen som låg över. kommer aldrig att glömma det dygnet.

Och så idag, alla mina närmaste grannars män, har varit ute och kört med sina snöslungor, och tagit bort all snö så deras bilar kommer in....
och någon till och med höjde handen till någon slags hälsning till mig, där jag stod med skyffeln....
Det där löftet om,, du behöver inte oroade om och när det kommer snö....vi hjälper dig.
Det kanske var tidsbestämt, ett bäst före datum, som nu gått ut....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar