tisdag 6 maj 2014

Bankärende, och siffror

Idag var jag på Banken igen,  vilken lång väg jag har tagit mig, från att inte ens veta hur man betalar räkningarna på internet,  jag bara gav Lasse räkningarna, om jag inte la dem på ett bra ställe som på kökslampan,  kan fortfarande höra Lasse när han hittade dem.... eller när påminnelsen kom......
Ops l did it again !!!
Och jag vet ju, så fort Lasse tog upp ekonomi, räkningar eller siffror,  efter 2 minuter slutade jag att lyssna,  det är som att ha ett osynligt visir som glider ner över öron och ögon....
Det går inte att göra något åt,  Lasse brukade bara sucka, och säga att jag är hopplös.
Så idag på banken, är det precis som vanligt,  hon rabblar siffror, om lån, pensin, och fonder,  jag nickar då och då, lägger in något aha, eller okej,  precis är ett bra ord, och okej, funkar alltid.
Banktjejen är född, samma år, samma månad och samma dag som jag ?  märkligt  eller hur

- Du gör bara så här.
-  aha  okej

- går in här och bestämmer vad du vill flytta pengarna.
- precis,

-fonderna tar två dagar innan du ser att de är flyttade på de konton du väljer
- aha
Lasse hade alltid stenkoll på kontot, räkningar och allt sådant, jag var nöjd med att slippa ansvaret,  ibland muttrade han lite när jag kom hem med ny väska eller skor,  tills jag kom på att om skorna eller väskan var typ jättedyra, så tog jag ut lite kontanter några dagar innan,  själva köpet, och tog sen resten på kortet - nää  kära du, de var inte alls dyrt, typ rea, kolla själv....
Ska jag vara ärlig så visste han nog,  jag köpte väskor, och skor, han hammare, och verktyg, eller spik eller något annat skoj.....

En sak fastnade dock,  när man säljer villa och köper lägenhet,  och i skarven måste man ta ett bro lån, eller möjligen ett brygglån,  som man då löser bort när alla köp är klart.... trodde jag.
Näää minsann man tar ett brobygglån som är på tre månader, som är den kortaste tiden man kan ha lån på, allt för banken ska tjäna mer ränta....  banken vinner alltid....
Så det finns bara en eller möjligen några ord att säga...   - Aha,  Okej,  Precis ....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar