söndag 18 maj 2014

Båten

Den är helt klart svårast och jobbigaste,  jag samlar mig, stålsätter mig, så mycket jag bara kan.... men det räcker föga.
Alla Lasses verktyg, arbetshandskar, hans låda med alla fiskedrag, så många minnen som sköljer över,  hans glädje av att få en gös, klockan 03 på natten, mysiga måltider i både regn och sol, fika stunder, nattliga bad, men också fönster rutor som läcker igenom, mygg, blåst och att ankaret släpper mitt i natten,  gnisslande fendrar..... Men framför allt kärlek,  sommar, vänner och ledighet.
Allt som är kvar, är vännerna,  och en  båt som väcker stor sorg, och kräver mer än vad jag har och kan ge och det gör mig väldigt bekymrad.
Men jag har så fina vänner i båtklubben, som ställer upp,  hjälper till, svarar på mina tusen frågor om vax, olja, motor...
Flickorna kom ner, med kompisar så nu är båten tvättade och vaxad, stort TACK,  bakrutan i akterruffen har en spricka rakt i genom,  som verkar ny, Lasse har lagat den flera gånger,  måste köpa silikon eller nått, och olja till badbryggan,  och städa ur båten på insidan, och plocka ur de som jag lämnade i höstas, som de ingraverade whiskey glas med båtens namn som jag gav Lasse på hans födelsedag.
Idag blir det nog ingen båt idag, så mycket kraft i går, så känslosamt att energin inte räckte till idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar