lördag 24 maj 2014

Båten, vår kära båt

Då var den i sjön, då båten.
Den har varit en stor del av sommarhalvårets månader,  helger, midsommar,  kräft skivor, i sol och regn och blåst, i nöd och i lust.
Det är svårt och skitjobbigt att se den, vara i den,  vår Cinderlilla, båten vi vann första pris med i Båtklubbarnas dag,  den som vi i tolv dagar och nätter och 26 slussar upp och 26 slussar ner från Smedjebacken,  genom Strömsholms Kanalen, 12 fantastiska dygn.
Vi fick riva kapellet för att komma under den lägsta bron, precis  när himlen öppnade sig, för straxt glida in i den första trippel slussen, 12 meters stigning i 3 steg, as häftigt.
Lasse var så himla duktig på att köra båten,  då den har en rak axel, och roder.  så skiljer det en hel del, från att köra en båt som har drev.
Han kände av om vattnet var strömt,  eller hur hård vinden var, ibland svängde han hela 2 platser ifrån vår hamnplats så gled den ner eller upp,  för sedan lägga till mellan bommarna på vår plats..
Flera har frågat varför jag inte behåller båten,  jag kan köra den,  MEN jag har inte lärt mig lägga till, och när det ligger båtar  på andra sidan bommarna så är det inte det bästa stället att börja öva på,  är ju inte billiga egendomar.
Men varför lärde jag mig aldrig, då,  vet inte, man tror man är odödlig och har all tid i världen.
Visst skulle jag kunna lära mig, men det är inte just det som är värst, det är att hela båten är fylld med Lasse,  idag hittade jag hans arbetshandskar,  hans fiskespö, verktyg.  och alla minnen....
Så många många minnen.

Så vi har tvättat, vaxat, putsat på den,  jag var med och drog båtvagnar med och utan båt, stöttat, dragit i tampar,  allt gick jättebra....  För bra,  i min värld dåligt omen.
Jag tog bilen, C och A körde båten, till hamnen.
Jag hör direkt på C röst när jag svarar i telefon, - Vad har hänt.
Motorn började stiga i temperatur,  och massor med rök,  temp mätaren forsätter att stiga mot rött...
Det blev bogserade resten av vägen in till hamn.
Och det är nästan så jag började att skratta,  ja men självklart,  varför skulle det flyta på...
Kanske Lasses sätt att tala till oss från andra sidan... Sälj båten, köp en ny, start om, skapa nya minnen tillsammans med vännerna och den fantastiska gemenskapen som vi har i båtklubben,  där jag fick turen att växa upp, även våra barn, och kanske en dag så får våra barnbarn växa upp i
Rörstrands Båtklubb.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar