tisdag 13 maj 2014

Ishockey

Jag älskar att se på ishockey, har alltid gjort,  har till och med spelat ishockey,  i HAMMARBY DAMLAG,  fy fan vad kul det var, vi åkte oftast på stryk, och jag satt ofta utvisad, men jag gjorde ju bara vad tränaren sa - Mari du måste rensa framför mål !!  Och det gjorde jag, hela tiden... :-)  Ops !
Jag spelade center forward,  hade nr 14 och det fanns en serie för damerna,  det gick något ledband, många blåmärken, men man offrade sig för laget,  vår hemmaplan var en utomhus rink söder om Stockholm,  var som att åka på en knäckebröd.
En gång fick vi klä om, till Lucia tåg, och åka in på hovet,  inför en landskamp mellan Tre Kronor och Sovjet,  där kan vi snacka om is, var som siden....  vi fick ställa upp runt mittcirkeln, inför ett fullsatt hovet, jag hade hela ryska landslaget framför mig, Ryssfemman,  Larinov, Fetisov, krutov, Kasatonov, Makarov och Tretjak i mål.....  När de fick se att vi hade hockeyrör på fötterna, de pekade och snackade..... Jorosåatt     jajjamänsan..... det var vi det.... Hammarby damlag i ishockey.

Jag följer alla Tre Kronors matcher på TV, och varje gång, lika dant,  går det inge bra för Kronorna, då måste jag byta plats i soffan, det kan vara rätt jobbigt att flytta omkring, soffan, fotöljen, puffen, ibland sitter jag på bordet, och är det himla (jävlaskitspännande) så står jag upp, mitt framför TVn,  och skriker som en galning,  det är ett under att inte gojjan lärt sig MEN SKJUT DÅ !!
Är det tokilla, så åker BHn av,  då gjorde Tre Kronor mål mot Finland i någon landskamp, så det är sista deserata det gick ju förra gången.
När Canada Cup  fanns, då gick matcherna på nätterna, i Augusti, då ställde jag klockan på 02, eller 04 för se matchen, varje gång vi gjorde mål vaknade Lasse av ett illtjut, han var en tålig man.... och totalt ointresserad av hockey, ja all sport, utom formel 1... det enda sportsliga vi såg tillsammans.
Visst satt han bredvid mig i soffan när det var sport,  men då spelade han spel på datorn.

När vi hade restaurangen, och det var vinter OS, hade en massa hyss för oss,  bla   så fixade vi matchtröjor,  precis som spelarna har, fast med våra egna efternamn på.... Den åker på när jag går på landskamp live.
Mina grannar kommer bli varse om att det bor en hockeyfantast  i huset,  och jag gastar och skriker, hoppar och jublar, eller i bedrövelse skriker NEJJJJJ

Hockey intresset har även min C,  ett roligt hockeyminne, är för många år sedan under ett VM, så stod de och pratade med Peter Forsberg, och samtidigt rullade USA spelar lista på kanten av bilden... då hon förtvivlat utbrister... 

- Men spelar Forsberg i USA ??
Det får hon höra än idag, hehe, sorry Älskling... de får bjuda på den  ! ( Och nu ser jag att Forsberg spelar i Norge !! ) :-)


När de visar straffläggningen, från OS i Lillehammer, när de tog GULD, då grinar jag, fortfarande... så känslosamt...så himla vackert.
Jag älskar hockey,  kommer Hejja och gorma  även när jag sitter på hemmet som gammal tant med papiljotter och tofflor och i värsta fall får jag svinga BHn  över huvudet och hoppas på gubbarna varken har glasögon eller hörapparaterna på...
GO TRE KRONOR GO !!!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar