fredag 20 september 2013

Världen stannade

Jag tror det var en onsdag, vår bröllopsdag 2012 nummer 24 i ordningen, om några dagar var den Midsommar.  Maken Lasse hade varit dålig i en vecka med ont i magen, diarre, vårdcentralen gav rådet om någon receptfri medicin, som inte hjälpte, och när han blev gul, i hyn och gul i ögonvitorna fick han en remiss till sös akuten.
Det var en onsdag, de skulle köra ner en kamera genom halsen, när de ute slutat att det inte var gulsot, det måste vara gallsten, i 4 dagar låg han med dropp och väntade på den där undersökningen, när det blev Söndag sista dagen i Midsommar helgens tecken, var det slutligen dags.
Nej inte gallsten, å som jag önskar att det var gallsten eller gulsot, eller vad fan som helst, Tumör i buken, världen stannade, dimman var tillbaka i ett nafs, som en mörk filt som lindade in oss.
Remiss till Huddinge sjukhus, de försäkrade att den fula dumma tumören var godartad och långsam, operation skulle råda bot minsann.
De satte ett litet rör i gallan som började fungera igen, medans vi väntade på operation, vi blev kallade till Huddinge sjukhus, vi fick möta, läkare, kirurg, dietist, sjukgymnast narkosläkare, NEJ NEJ tumören är inte godartad, den är elak, dum och ful !!  Vaa !! då slutade vi lyssna, jag hörde inget mer, jag som skulle vara med som stöd för min make, det här var ju inget att oroa sig för sa de, såg hur läpparna rörde sig på överläkarn som satt mitt emot, Cancer Cancer Cancer, förbannade jävla skit ....
Operationensdagen kom, gick hur bra som helst Lasse ringde till och med hem samma kväll....
Efter 14 dagar fick han komma hem, vi var så glada över alla vänner som ställt upp så fantastiskt ....hälsat på, skickat blommor, hälsningar
Vi satt i soffan på kvällen, och då och där, lovade jag att jag aldrig skulle överraska mina nära kära med födelsdags fest igen... Mamma skulle fylla 50 , vi planerade fixade smusslade och överraskningen och festen var en succe, alla kom, vänner släkt och nära kära, nästa gång vi samlades alla, var på mammas begravning.
6 veckor innan vår bröllopsdag, 29 April överraskade vi Lasse med en 50 års fest, alla kom !!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar