måndag 23 december 2013

Dan före doppare dagen

Då var den här, julen shit hur ska vi ta oss igenom det här...
Natten till igår, bestämde jag att vi ska ha gran, ialla fall, det är väldigt fint med alla ljusen, och att tassa upp på julaftons morgon och tända granen, är speciellt, julen hela julen är speciell, det finns traditioner i allt...
Hur vi kryddade julsnapsen, planerade, handlade, letade något nytt att ha på julbordet...
I år blir det Jul light, finns en slatt julsnaps kvar sedan förra året,  är inte lika mysigt eller kul att ta en snaps själv, skål skål med vem, min sorgsna själ...
Varje liten prydnad länkar till det som var, till det som inte längre finns, jag kniper ihop ögonen, ikväll vill jag inte titta på fotografierna, jo klart jag vill, men kan inte, jag går med en klump inom mig, när som helst kan den brista, men jag måste vara stark och hålla ihop för flickornas skull, för min egen skull också.
Det måste gå, det ska gå.
Så flickorna och jag har i kväll, stekt köttbullar, lagat paj, julskinka och kanske så finns Lasse hos oss,  vid vår sida, och kanske har han mamma med sig.
Lasse skulle varit nöjd med vårat stök, och att säkrat upp granen i väggen som vanligt, och att julskinkan blev så där saftig och fin som han brukade göra den.
Jag lärde upp honom väl, vi gjorde alltid mycket till Jul
Det här kommer inte bli lätt,

1 kommentar: