söndag 15 december 2013

Glasklart

Att saker inte är helt tydliga på en gång, är inget konstigt, men när polletten äntligen ramlar ner, så blir allt med ens glasklart.
För flera veckor sedan, när jag parkerade bilen, stod en av grannarna inne i sitt garage och fixade med bilen, jag bestämde mig för att ta erbjudandet jag fått tidigare av den samma.
Jag behöver hjälp med att byta ut en toalettstol, i vanliga fall brukar det sitta en ballofix tror jag det heter, så man kan stänga av vattnet, en skiftnyckel, och en skruvmejsel, hade jag klurat ut, men nu satt det ingen sådan på ledningen, utan nu behövdes en annan mojäng...
Så jag frågade om han kunde hjälpa mig med det,  och det var inga problem, han skulle komma upp i någongång i helgen som stundade.
Men han kom inte, bara hejade snabbt när han åkte förbi, i flera veckor, och det är inte lätt att fråga om hjälp, och jag har frågat flera om råd, om hur man gör, och har fått goda råd och tips, men det är inte vad jag behöver, råd och tips, jag behöver någon som fixar det åt mig, någon som kan och någon som vill.
Och där har vi det igen, erbjud inte din hjälp och du inte är beredd på att verkligen ge den....
Så toalettstolen har stått utanför altan dörren som ett monument över vad som skulle ha varit en enkel sak om Lasse fanns... jag gör så mycket jag bara kan, rensar, slänger sorterar, åker till tippen, säljer, städar, och kämpar med hus, jobb, jul, sorg och vardagar och helgdagar.
Så igår var jag och S i garaget och fyllde bilen med tippengodis, när grannen kom hem,  och nu efteråt så tror jag han sprang in, för att slippa möta mig,  så jag ringde på dörren.
- Hej men oj är du förkyld, stackars dig, jo en fråga bara, vill du ha gips skivor, eller plexiglas, vi har det i garaget om du är intresserad.
Jag vill bli av med saker nu, så fort det bara går.... vill inte vänta, eftersom det är så mycket annat som måste fixas.

- jaa jättedålig, jaha du vill bli av med det, jo kan väl titta på det i mellandagarna....
- jaha, ja jo vi är väl hemma då, äh kan vi kanske ta det där med toalettstolen då?
- mmm
 Nu efteråt, så fattar jag ju, han kunde inte få igen dörren fort nog,  och så är det glasklart.

Tänk om döden smittar, tänk om jag bär på cancersvampar som hoppar över på folk jag pratar med.
Människor som slutat säga hej, som slutat se mig i ögonen, vänt mig ryggen, och jag får ta det, inget jag kan göra, , för mig är det ynkliga varelser.

 Med bestämda steg gick jag över till nästa granne, och frågade om hjälp, och nu är den utbytt, toastolen, tog inte ens 10 minuter så var det klart.
Kostade en flaska vin, som jag ville ge som tack....
Jag är så färdig med byhåla,  hade jag pengar, hade jag flyttat in på hotell, tills nytt boende var ordnat.
Jag har gjort saker jag aldrig gjort förr, rensat avlopp, med och  utan klädnypa på näsan, spikat upp dörrfoder, klippt gräset, sågat, skruvat, lagat,  släpat, burit och burit ännu mer.



1 kommentar: