torsdag 10 oktober 2013

Blommor

Man blir så rörd, för alla hälsningar vi får, och blommor, vi fick från Lasses jobb, och båt vänner, när vi läste korten, så grät vi alla tre, från damsektionen i vår båt klubb, från släkten,  man blir väldigt varm i hjärtat.
Imorgon ska jag kolla upp begravnings byråer, om jag orkar, känns jättejobbigt,  frågor kommer upp hela tiden, dödsintyg, kommer det hem med automatiskt ?  vilka behöver se ett sådant, måste jag byta ut Lasses namn på vissa räkningar, på huset, hur ska jag klara mig nu, på en lön, det är varmt i huset, och jag vet inte varför, det brinner ljus hela tiden, men kan det ge så mycket, känns skönt att det regnar ute, orkar inte med sol just nu..
De sa på Handen sjukhus att Lasse ska flyttas till SÖS,  hur körs han dit, på en bår, med lakan över, eller i en kartong, eller kista, vad är det för bil, när kördes han över, tänk om han tappar den lilla tiger som barnen lämnade kvar, dom är väl försiktiga med honom,  fan jag vill inte, varför måste vi ha det så här, tänk om det är som vanligt imorgon när jag vaknar och det här är bara en ond jävla dröm..man hoppas, samtidigt som man är realist, Lasse sa på slutet att han var less, och precis så känns det less, man jag vet inte vad jag ska vara less på.
 Hur ska jag överleva allt det här, det är ju alltid varit Lasse som varit där för mig, vid min sida, i snart 30 år, så har det varit han som jag lät ta hand om mig... hur ska jag klara det här.

3 kommentarer:

  1. Har du fått svar på dina frågor Mari?
    Om inte, så är så här att när Skatteverket har fått dödsbeviset från sjukhuset så registreras det hos dem. Sedan får många berörda instanser veta det via folkbokföringssystemet, exempelvis banken och försäkringsbolaget, automatiskt. Det går också att skicka efter beviset ifrån dem, men bank och begravningsbyrå kan oftast skriva ut det själva. Efter en månad skickar Skatteverket ut blanketter om bouppteckning.

    Om du orkar välja ut en begravningsbyrå imorgon så kommer de ha svar på alla dina frågor, och när du går till banken så kommer de hjälpa dig att få ordning på alla papper, konton och lån. De vet vad som behöver göras.

    Ja, hur klarar man livet efter kärleken? Så oerhört tungt. Det finns ingen ersättning för en livskamrat. Men ensam med det praktiska, det ska du inte bekymra dig för att du behöver vara raring. Det kommer att ordna sig.
    KRAM!

    SvaraRadera
  2. Jag känner dig inte och vet inte var du bor. Men jag kan rekommendera en otroligt fin och bra begravningsbyrå som är mycket hjälpsam och personlig: http://www.ignis.se/kontor/ignis-sodermalm/

    Vi använde dom för drygt ett år sedan.

    SvaraRadera
  3. Tack Ting, vad skulle jag göra utan dig.
    Tack Miss F dem ska jag kolla upp.

    SvaraRadera