tisdag 15 oktober 2013

Ignis eller inte.

Om gårdagen, det blev inte alls som jag hade tänkt mig, som det sällan blir, men att möta en främmande person, som man lägger allt i deras händer,  sin käraste, sina innersta tankar om farväl, sin sinnesro, allt man vill är lämna över allt i någons händer, här fixa det här..... Men så är det inte,  Man kommer att få betala, de beklagar din sorg, men har dollar tecken i ögonen, i smyg gnuggar de sina händer.
Visst förstår jag att det kostar pengar, men ockerpriser,  vi valde bort annons i tidningen, där börjar det på 4800,  många tusenlappar på kistbuketten, som vi också valde bort, för vi har en annan idé... men en då.  Hur ska en pensionär ha råd,   Jag känner att förtroende för en begravnings människa är viktigt, jag vill känns att det är för Lasses bästa, att flickornas vilja och idéer tas på allvar,  kvinnan i går sa att man ska ha 3 psalmer, minst mellan in och utgång, och jag deklarerade att vi vill ha egen musik, Lasse gillade inte psalmer alls så,  hans favorit låt är Alice who is fuck is Alice, med Smokie, inte riktigt vad vi kan spela i kyrkan, det kommer bli musik, för det gillar vi..
Församlings hemmet vid kyrkan, tanken var den att sköta förtärningen själva, med erfarenhet med restaurang, så är det okej, men se det fick vi inte för husmor i församlingen, de vill ha 180-200 kr per kuvert, fetglöm,  men nu verkar vi ha löst lokalfrågan, med att hyra Brännkyrka bygdegård, visste inte att det fanns en sådan, och med goda snälla fantastiska hjälpbredor, så kommer alla som vill få sig lite kaffe.... Det känns bra, ingen har gått hungrig från mitt bord, någonsin...'
Imorgon kommer jag med största säkerhet ringa och avboka Ignis,  jag ler åt vad SEA sa,  "ingen är dum mot min Mari",   men hon kommer säkert skicka en faktura på tiden vi satt där i går....
Imorgon tar jag även med mig en vän, AB, det blir jättebra, för det är som C säger, så fort det blir prat om siffror och pengar så slutar mamma att lyssna efter typ 10  sekunder, ja så är det nog...
finns inget tråkigare än ekonomi och politik....




4 kommentarer:

  1. Klart ni kan ha Alice, who´s fucking Alice... Om ni vill. Jag tycker det är et bra låtval.... //Y

    SvaraRadera
  2. Välj viken musik ni vill, på en annans (båt)väns begravning spelades Thorleifs En liten ängel...det var liksom HAN. Hans barn hade bestämt att det var Vår pappa! Hoppas ni får en fin avskedsstund. Själv är jag i Lissabon men jag ska tänka på er alla. Kramar till dig och flickorna. // Ann

    SvaraRadera
  3. Vad skönt att du får hjälp av vänner att hantera begravningsfirmorna. Det är svårt att orka det helt själv. Låt dem föra din talan. Känns det inte bra ska du absolut byta firma! Magkänsla stämmer alltid.
    Vid min svärmors pappas begravning hade vi bandspelare på med gamla skärgårdsvisor, han var en man från Roslagen och hade velat ha det så. Det var inget problem.
    Hoppas det går bra imorgon.
    Kram!

    SvaraRadera
  4. jag är pensionär 78 år min man har avlidit och i den stora sorgen kommer oxå bekymmer Pengar hur ska jag få råd till en krans har begärt begravningshjälp från soc de bidrar med 11,125 begravningskodtnad 10.980så jag får ta mina slantar och välja en billig krans finns det sådanan håjaja

    SvaraRadera