söndag 20 oktober 2013

Övergiven

Jag känner mig övergiven, och så himla ledsen, när kvällen kommer,  dumpad av livets öde,  jag kan inte förstå, fatta att Lasse är borta, jag går fortfarande och väntar på att det ska bli som vanligt igen...
Någon sa att Lasse s bortgång, har en mening ! Hur i helvete då, hur kan det ha någon mening, att två flickor förlorar sin pappa, alldeles för tidigt, att missta sin make, som är mitt i livet är sinnes sjukt, att bli änka vid 47, tack så jävla mycket.
Änka, hur gammalt är inte det, en änka är en mycket äldre liten tant i svarta kläder, silvergrått hår, med knotiga händer, som bär svart hatt med flor och käpp, och skor med bred mycket låg klack, faktiskt  !!
Jag äger knappt några svarta kläder, jag gillar färg, särskilt rosa, kan svart vara det nya rosa,  men sorg finns i alla färger, den river inuti bröstet även om den är röd, som blod, eller grå som aska, den gör lika ont i vilken färg som helst.
Och jag hoppas verkligen att Lasse hörde mig, under sina sista andetag, att även kärleken har alla färger, och att kärlek kan vara högljudd, som orden jag ropade,  och tyst som en smekning,  när jag höll om honom,  jag vårdar ömt minnet att jag var hos honom, vid livets slut....saknar honom något så fruktansvärt,   i varje andetag, i varje sekund på dygnet....


3 kommentarer:

  1. Det finns ingen mening med att Lasse är borta. Jag förstår inte hur någon över huvud taget kan säga så till dig.
    Men jag är säker på att Lasse vet att du fanns vid hans sida, att han hörde dig, kände dig och fann tröst i att du var där, när han tog sina sista andetag. På något sätt.
    KRAM!

    SvaraRadera
  2. Kram Mari, jag önskar jag kunde säga något som skulle få dig att må bättre, men det finns nog inga ord för det. Vi finns, det vet du. Och du kan ringa när du vill,även på natten.
    Massa kramar! /Jeanette

    SvaraRadera
  3. Nä Mari, det finns ingen mening med att Lasse gått bort i förtid, så otroligt dumt sagt av personen. Jag säger som du, sorgen har alla färger. Rosa och svart är otroligt snyggt ihop, det behöver inte vara så stelt och svart om man inte vill. Det viktigaste är att det känns bra för dig. Om rosa är du, sätt på dig rosa och så kan du ha svarta accessoarer till i stället. Du sörjer inte mindre för det. Man behöver inte välja det svarta även om det finns en djup rotad tradition i det.
    Det du upplever nu är nog så nära helvetet man kan komma. Som tröst kan jag bara säga att jag har fått många bevis för att mina nära och kära finns hos mig. Ibland hälsar dom på när jag sover och ibland genom vardagliga händelser, ofta med komiska inslag. Så jag är övertygad att Lasse och din mamma finns vid din sida och vill hjälpa dig genom sorgen. Kram

    SvaraRadera