lördag 5 oktober 2013

Förstå, fatta, och inse

Med risk att bli tjatig, men jag fattar inte, varför, hur kan det bli så här, vad har vi någonsin gjort för ont.
Var nere vid båten idag, den ska upp på land om en vecka,  började plocka ihop, alla saker som ska bort, toalett artiklar, lyktor, kläder kastade tidningar, kastade kastruller, kastade allt som inte ska vara i en båt, har jag gett upp hoppet, näää eller kanske, ibland, ska man vara realist eller ska man blint hoppas,  jag vet inte, jag vet fan ingenting längre, utom att allt är skit, skit, skit...
Men vad är det jag vill förstå, jag vill förstå varför Lasse drabbas, får tumör, tumör tas bort, cellgifter, allt frid och fröjd, blodpropp, behandling, blodpropp, blodpropp....och när vi ser hans framsteg, dag för dag, tills domen kommer, men för fan, kunde inte skitgubben på gatan, fått en del, eller han som mördade sina barn, eller alla de som verkligen gör sig förtjänta av att drabbas av något som inte går att bota.... Nähej då vi tar en man som redan har mer än han mäktar med.
Jag satt i båten en stund, såg mig om kring, på de ny sydda dynorna i akter ruffen, på den nya stolen på styrbord sida, som Lasse var nöjd med ( har 3 stycken båtstolar i garaget som inte klarade testet)
Lasses låda med alla fiskedrag,  och så inser jag att det som ett helt annat liv, vi hade för länge sedan, vår båt är fylld med minnen om soliga dagar, om att fånga en gös mitt i natten, fiska kräftor, höra regnet  smattra mot taket, men också om motorproblem, att den läcker in vid luckan fram, om envisa mygg, och om våren ha hela sommaren framför sig... vi skulle inte byta bort en sekund av det.... vad finns det nu...

7 kommentarer:

  1. Mari, jag känner dig inte utan kom hit via en gemensam vän. Det du skriver berör enormt. Jag kan förstås inte sätta mig in i det ni går igenom, men enbart tanken på...

    Det jag skriver känns futtigt. Men jag tänker på Lasse och dig. Och tänker extra mycket på att jag ska ta tillvara mina dagar och mitt liv.

    Önskar dig styrka från familj och vänner att ta dig igenom den här tiden.

    SvaraRadera
  2. Du blir aldrig tjatig älskade vän!
    Jag tänker på dig, Lasse och tjejerna varje dag! <3

    SvaraRadera
  3. Kram kära Mari!!! Jag var också nere vid båten måste ha missat varandra..tittade på er båt och tänkte på er...Varma kramar å all styrka till er!!

    SvaraRadera
  4. Varm kram till dig Mari. Jag förstår verkligen din ilska och besvikelse. Ge inte upp, fortsätt att hoppas, försök att våga hoppas att ni kommer få massor att nya fina minnen. Vi har varandra till låns för en obestämd tid och livet är så in i hel.... orättvist ibland. Massor av kramar
    Annika

    SvaraRadera
  5. Tack alla ni kända och okända för er omtanke..
    stor kram till er

    SvaraRadera
  6. Dina varför som aldrig får svar.
    När du måste vara som starkast så känner du dig svag.
    Men du är inte ensam, Mari, vi läser och delar detta med dig,
    även om vi aldrig fullt kommer förstå, förrän vi själva drabbas.
    Robban

    SvaraRadera
  7. Känner igen detta...jag sålde vår båt i våras, det var så många fina minnen, barnens och våra somrar har vi varit på den varje ledig tid.
    Att sälja den gjorde ont, men jag insåg att jag aldrig kommer att använda den själv...

    SvaraRadera