tisdag 15 oktober 2013

vill gärna tro

Tro på att våra kära finns nära oss, att mamma tog i mot Lasse där uppe, när han såg ljuset.  Tro på att de faktiskt sitter med oss i soffan, vakar över oss när vi sover.
Det är tungt att vara ensam,  jag fick alltid lägga min fötter i Lasses knä, när vi tittade på TV,  eller krypa nära och lägga huvudet mot hans arm, men samtidigt bli irriterad på hans eviga klickande med tandtråden,  hans av saknande av ordning och reda, att han tappade sina snuspåsar, här och där, som hämd tryckte jag på mitten av tandkrämstuben.
Att jag kunde värma mina kalla fötter hos honom,  han är så snäll, jag fick ofta min vilja hörd, jag är ohälsosamt impulsiv  och Lasse är  lugn och sansad, höll ofta i mig och lät mig inse hur tokig eller knäpp min ide är eller var, men också att vi fick saker gjorda, jag kan vakna upp på morgonen och bestämma att nu ska vi måla om, eller riva en vägg,  som den gången vi åkte i väg för att köpa ägg, vi kom hem med en ny dator,  eller vi skulle kolla på ny garderob, vi köpte en ny kyl och frys i stället, som var så stor, att vi var tvungna att riva väggen i köket och bygga om, jag vill gärna tro att allt man gör för något gott med sig...
Lasse tog alla mina skor med ro, han kunde dock protestera när jag påstod att jag inte har några skor att ta på mig, han tog mina rosa bra ha saker med ro och fann sig i att bära en rosa skjorta till sin kostym...så snäll var han, men om någon var elak mot barnen, eller mot mig, blev han rasande, familjen framför allt.
När han gav mig blommor kom de oftast med blom bud till mitt jobb,  han skrev alltid på kortet, jag älskar dig,   från din man.... Han blev ofta missförstådd, men väl då hade han rätt, annars sa han inget, och det är inte alltid alla som kunde ta det.
Jag vill gärna tro, eller jag har bestämt att han sitter vid min sida i soffan, och att han torkar mina tårar när jag gråter om nätterna  att han finns vid min sida när jag sover, tro på att Lasse och mamma har jävligt skoj,  var dom än är, och att de inte tittar in hos oss just  när man är på toa,  eller petar näsan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar