lördag 26 oktober 2013

Julen

Jag har alltid älskat jul,  ju mer jul dess bättre, mina första julklappar köper jag i Augusti, ja jag går ju en då förbi, det är inte så att jag går ut speciellt för att köpa julklappar, nej då, utan plötsligt så händer det, en julklapp att lägga i skåpet, bästa stället att gömma presenter och klappar på är helt klart städskåpet, för där går ingen och kollar, då kan man ju få städa !!
Det är så bra, så jag själv glömmer dem där, och i oktober börjar jag  tjuvlyssna på julmusik, tidningarna börjar med julen, jag köper nog nästan alla, jag är Rustas första kund, med att köpa julgransprydnader.
Tills i år, hur ska det bli i år, om jag hade fått välja, så hade jag sålt huset, för att slippa fira jul, där vi brukar vara hela familjen, flickorna pratar om julen och vad de absolut inte vill göra, själv har jag stannat upp, ingen planering, inga klappar, ingen musik, tänk om vi hade vetat förra julen att det skulle bli vår sista, hade vi gjort något annorlunda då ?
Vi brukar ställa mammas foto på julbordet, för att hon skall vara med oss, nu kommer Lasses foto vara med, på bordet, det kommer inte bli lätt, kanske är det bra att julen kommer över oss så snart, jag vet inte, jag vet inte om det ens kommer upp advents ljus i år, har liksom lust att bara lägga hela julen åt sidan, och bara ta det lugnt, vi har ju alltid gjort julen tillsammans, vi två, vi fyra,  Lasse har alltid fixat julskinkan, jag lärde honom tidigt, kryddat snapsen, baconrullarna, fixat systemet, granen, och julmatshandlingen.... det kommer helt klart inte bli som det brukar.....aldrig någonsin.

2 kommentarer:

  1. Ifredags kväll avled min mamma i cancer. Känner igen dina känslor i mig även om dem är värre när det är sin livskamrat. Men det jag tänker på är just julen .... Hur ska jag kunna fira jul i år ? Utan mamma. Utan någon från min sida. Har en jättefin släkt på min sambos sida men dem är inte " mina ". Jag vet inte , vill bara sova över hela julen . Det är så tomt nu , ingen mamma att hälsa på . Jag förstår nu att detta kommer ta lång tid att ta sig igenom . Många kramar till dig från mig / Annie

    SvaraRadera
  2. Å Annie, så himla tråkigt, jag känner din sorg, och precis som jag, så tänker man på julen, det kommer bli en tung jul, jag tror att när man väl är där, vill man köra all in, så gör man det, för sina barn skull, eller så tänder man ljus, och så är man nära de man vill vara med, jag kommer vara med mina flickor, hur vet vi inte än, tar det då¨,
    stor varm kram till er.

    SvaraRadera